s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yhteistoiminnallisella kehittä…

Yhteistoiminnallisella kehittämisellä parempi tulevaisuus

Tuottavuustyö

Tuottavuuden pyöreä pöytä

Suomalaiset työpaikat ovat suurien haasteiden edessä. Talouskriisistä ollaan vasta toipumassa samalla kun suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen koskettaa jo merkittävästi monia työpaikkoja.

Työn tuottavuutta on tavallisesti kehitetty Suomessa kahdella tavalla. Olemassa olevilla työpaikoilla on parannettu tuottavuutta ja uusien työpaikkojen syntyminen sekä samaan aikaan tapahtunut vanhojen työpaikkojen tuhoutuminen on vapauttanut resursseja tuottavampaan työhön. Tuottavuuden parantaminen on edellytys kansainvälisessä kilpailussa pärjäämiselle ja hyvinvointiyhteiskunnan säilymiselle. Samanaikaisesti on parannettava työelämän laatua.

Tuottavuuden ja työelämän laadun parantamisesta on tullut entistä tärkeämpää. Sen kautta voidaan edistää merkittävästi myös muita tärkeitä yhteiskunnallisia päämääriä, kuten pidempiä työuria. Ratkaisut löytyvät työpaikoilta, joissa henkilöstö edustajineen voi yhdessä kehittää toimintamalleja ja tapoja tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiseksi. Toimialat ja liitot voivat osaltaan toimia tiedon levittäjinä ja työpaikkojen tukena tässä kehittämistyössä.

Työmarkkinajärjestöjen toimenpiteillä merkitystä ja vaikuttavuutta

Työmarkkinajärjestöjen välisellä tuottavuusyhteistyöllä on Suomessa vahvat ja pitkät perinteet. Tuottavuuden pyöreä pöytä selvitti syksyllä 2010 liitoilta, millaisilla toimenpiteillä ne ovat pyrkineet edistämään tuottavuutta ja työelämän laatua alansa yrityksissä ja työpaikoilla. Selvityksen tulokset julkaistiin Tuottavuuden pyöreän pöydän sihteeristön katsauksessa Tuottavuusyhteistyöseminaarissa 28.3.2011.

Selvityksen mukaan työmarkkinajärjestöillä on keskeinen rooli tuottavuuden ja työelämän laadun edistämisessä omalla toimialallaan. Ne ovat verkostoituneet laajasti ja tavoittavat hyvin alansa yritykset, työpaikat sekä työnantajan ja henkilöstön edustajat. Näin myös varsinaisilla toimenpiteillä on ollut vaikuttavuutta. Oman toimialan hyvä tuntemus edisti myös uusien toimintatapojen levittämistä, aina palkkausjärjestelmien uudistamisesta työhyvinvoinnin kehittämiseen.

Selvityksen tulokset tukevat näkemystä, että tuottavuus ja työelämän laatu vahvistavat toisiaan. Työmarkkinakeskusjärjestöjen muodostama Tuottavuuden pyöreä pöytä haastaa kaikki työpaikat, henkilöstön ja työnantajan edustajat, poliittiset päättäjät sekä palkansaaja- ja työnantajajärjestöt mukaan edistämään tuottavuutta ja työelämän laatua.