s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Nizzan huippukokouksen alla su…

Nizzan huippukokouksen alla suurmielenosoitus (7.11.2000)

Eurooppalainen ay-liike pitää kiinni perusoikeusvaatimuksistaan

Euroopan ay-liike tavoittelee edelleen yhtenäismarkkinoille ”viidettä vapautta,” ay-oikeuksien laajentamista yleiseurooppalaisiksi oikeuksiksi.

Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n vaatimat ay-perusoikeudet käsittävät järjestäytymis-, sopimus- ja työtaisteluoikeudet. Nämä tulisi EAY:n mielestä kirjata sitovina oikeuksina EU:n perussopimuksiin.

EAY pitää Nizzan huippukokoukselle valmisteltua EU:n perusoikeusasiakirjaa tärkeänä askeleena EU:n sosiaalisen ulottuvuuden kehittämisessä. Samalla se merkitsee EU:n lähentymistä kansalaistensa suuntaan, kansalaisten Euroopan asteittaista syntymistä. EAY ei kuitenkaan ole tyytyväinen nyt esillä olevaan perusoikeuskirjaan ja ay-oikeuksien hitaaseen etenemisvauhtiin.

Nizzan huippukokoukseen päättyvässä hallitusten välisessä konferenssissa on myös tarkoitus lisätä neuvoston määräenemmistöpäätöksentekoa. EAY:n mielestä yksimielisyysvaatimus on hidastanut merkittävästi sosiaalisemman Euroopan rakentamista. EAY haluaa määräenemmistöpäätöksenteon ulottamista laajemmin työelämän ja sosiaali- sekä veropolitiikan alueelle. Tämä on erityisen tärkeää seuraavan laajentumisen tuomia haasteita ajatellen. Samalla EAY haluaa lisätä yhteisiä ponnistuksia työllisyyden lisäämiseksi ja työttömyyden alentamiseksi jäsenmaissa. On ensiarvoisen tärkeää, että euroalueella virinnyt talouden kasvu pääsee jatkumaan ja voimistumaan.

Mielenosoitukseen jopa 70 000 osanottajaa

EAY järjestää yhdessä Ranskan ay-keskusjärjestöjen kanssa tavoitteittensa vauhdittamiseksi mega-luokan mielenosoituksen Nizzassa Suomen itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta. Edellisen kerran eurooppalainen ay-liike vauhditti tavoitteitaan Portugalin puheenjohtajuuskaudella Porton mielenosoituksessa. Siihen otti osaa noin 60 000 ay-aktiivia.

Nyt Etelä-Ranskassa, lähellä Italian rajaa järjestettävään mielenosoitukseen odotetaan vielä enemmän väkeä. Ranskan ja Italian ay-järjestöt ovat perinteisesti aktiivisia, vaikkakin järjestäytymisaste etenkin Ranskassa on alhainen. Ay-liikkeen vaikutusvalta EU:n puheenjohtajamaassa on kuitenkin merkittävä ja se on saanut tuloksia aikaan. Esim. yleissitovien työehtosopimusten piirissä on noin 95 % palkansaajista. Ranskassa, samoin kuin Italiassa on kolme merkittävää ay-keskusjärjestöä. Ranskassa lisäksi muutama pienempi keskusjärjestö.

Suomalaiset osallistuvat

Nizzan mielenosoitukseen odotetaan osanottajia lähes kaikista Euroopan maista. EAY:n jäsenjärjestöistä useimmat pyrkivät olemaan paikalla etäisyyksistä huolimatta ja resurssiensa mukaan. Esim. Hollannin suurin ay-keskusjärjestö FNV on vuokrannut lentokoneen, jolla se lennättää parisataa aktiiviaan Nizzaan, myös keskusjärjestö EAY tuo lentokoneellisen väkeään ja EU:n hakijamaiden ay-järjestöjen edustajia Nizzaan. Suomesta mielenosoitukseen matkaa SAK:n, STTK:n ja AKAVAn yhteinen iskuryhmä, kymmenkunta henkilöä.

Lisätietoja:
Johtaja Heikki Pohja, Key-Finland/Bryssel puh. +32-2-201 0681 tai 040-581 8591
Eurooppasihteeri Markku Jääskeläinen, SAK Puh. (09) 7721 359 tai 0400-242 376 (myös Nizzassa paikalla) Kv-tiedottaja Hilkka Jukarainen, SAK Puh. (09) 7721 351 tai 040-548 5660
Asiamies Sinikka Hintikka, STTK Puh. (09) 1315 2287 tai 0400-843 080
Kv-sihteeri Pia Nissinen, AKAVA Puh. (09) 1502 558 tai 040-744 3536