s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinakeskusjärjestöt suo…

Uutinen

Työmarkkinakeskusjärjestöt suosittelevat koululaisten kesäharjoitteluohjelman jatkamista

Kuva: Ville Juurikkala.

Työmarkkinakeskusjärjestöt esittävät jäsenliitoilleen, että ne edistäisivät koululaisten työelämään ja yrityksiin tutustumismahdollisuuksia kesäharjoitteluohjelman avulla. Liittojen suositellaan sopivan ”Tutustu työelämään ja tienaa” -mallin toteuttamiseksi tarvittavista muutoksista alakohtaisiin työehtosopimuksiin vuosiksi 2004-2006.

”Tutustu työelämään ja tienaa” -mallin kahden viikon kesäharjoitteluohjelman suorittamisesta keskusjärjestöt suosittelevat maksettavaksi kertakaikkisena palkkana 250 euroa.

Mikäli liitot pitävät tarkoituksenmukaisena sopia kahta viikkoa pidemmän ohjelman toteuttamisesta, keskusjärjestöt suosittelevat harjoitteluohjelman pidennyksen huomioonottamista harjoitteluohjelman suorittamisesta maksettavassa palkassa pidennystä vastaavasti.

Keskusjärjestöt ovat yhtä mieltä siitä, että ”Tutustu työelämään ja tienaa” -harjoitteluohjelmaan perustuvat työsuhteet ovat luonteeltaan sen laatuisia, ettei kesäharjoitteluohjelman toteuttaminen yrityksessä ole ristiriidassa työsopimuslain ja voimassa olevien sopimusten työvoiman vähentämistä, lisätyön tarjoamisvelvollisuutta tai takaisinottoa koskevien määräysten kanssa. On kuitenkin suotavaa, että yritykset hyvissä ajoin ennen harjoitteluohjelman toteuttamista informoivat asiasta pääluottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua.

Peruskoululaisille ja lukiolaisille tarkoitettu koululaisten kesäharjoitteluohjelma ”Tutustu työelämään – tienaa tonni” luotiin vuonna 1992. Saadut kokemukset ovat olleet myönteisiä ja kesäharjoitteluohjelma on vakiintunut osaksi niitä toimenpiteitä, joilla yritykset ovat tarjonneet koululaisille mahdollisuuksia omakohtaisiin kokemuksiin työelämästä, yrityksistä ja niissä olevista työtehtävistä. Ohjelman toteuttamisella ei ole tarkoitus korvata normaalia kesätyötä.

Suosituksen ovat allekirjoittaneet AKAVA ry, Palvelutyönantajat ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry ja Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto ry.