s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Sitova ilmastosopimus on saata…

Sitova ilmastosopimus on saatava aikaan Durbanissa

Pia Björkbacka

Maailman ammattiyhdistysliike on huolissaan siitä, että kansainväliset sitoumukset ja toimet päästöjen vähentämiseksi ovat edelleen aivan liian kaukana YK:n tavoitteesta. Ay-liike toivoo, että eri maiden hallitukset päättävät vihdoin toimista, joilla ilmaston lämpeneminen saadaan pysähtymään niin, ettei ilmasto lämpene enempää kuin enintään kaksi astetta esiteolliseen aikaan verrattuna.

Nyt voimassa oleva Kioton ilmastosopimus päättyy vuonna 2012. Tänään alkavissa Durbanin ilmastoneuvotteluissa sopijaosapuolten olisikin otettava merkittäviä askelia kohti kattavaa, oikeudenmukaista, kunnianhimoista ja laillisesti sitovaa kansanvälistä ilmastosopimusta.

&#;8211 Kaikkien maiden on osallistuttava globaaliin taakanjakoon. Siinä rikkailla mailla on johtajuus, mutta myös kehittyvien maiden täytyy kantaa entistä suurempi vastuu. Kaikkien runsaasti päästöjä tuottavien maiden on oltava mukana, painottaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka, joka edustaa neuvotteluissa Suomen ay-liikettä.

Viime vuoden Cancúnin ilmastoneuvotteluissa päästiin yhteisymmärrykseen kirjauksesta, jossa mainitaan ensimmäistä kertaa ay-liikkeen tavoitteet työntekijöiden olojen turvaamisesta vähähiiliseen yhteiskuntaan siirryttäessä sekä oikeus ihmisarvoiseen työhön. – Paljon käytännön päätöksiä on kuitenkin vielä tehtävä, jotta ilmastotavoitteista tulisi totta.

Vihreän rahaston toimintaperiaatteet lyötävä lukkoon

Yksi väline, joka edistäisi sekä oikeudenmukaisen sopimuksen syntyä että ilmaston lämpenemisen pysähtymistä on vihreä rahasto. Sen avulla voitaisiin hillitä päästöjä globaalisti sekä sopeutua paremmin ilmastonmuutokseen kehitysmaissa.

– Vihreän rahaston toiminta onkin itse sopimuksen muodon ja sen sitovuuden lisäksi yksi tärkeimpiä asioita, josta Durbanissa olisi päästävä yhteisymmärrykseen, Björkbacka kiteyttää.

Lisäksi Durbanissa olisi edettävä neuvotteluissa julkisen ja yksityisen rahoituksen suhteesta.

– Osapuolten olisi otettava käyttöön innovatiivisia julkisia rahoitusvälineitä kuten rahoitusmarkkinavero, jotta tarvittavien ilmastotoimien rahoitus voidaan taata tulevaisuudessa. Suomen palkansaajakeskusjärjestöille on tärkeää, että ilmastorahoituksen toimintaperiaatteita muodostettaessa huomioidaan ILOn säällistä työtä koskevat kriteerit sekä ympäristökriteerit. Rahoitettujen toimien vaikutuksia täytyy myös voida seurata läpinäkyvästi.

YK:n ilmastonmuutosta koskeva konferenssi pidetään 28.11.–9.12.2011 Durbanissa, Etelä-Afrikassa. Suomen virallisessa valtuuskunnassa palkansaajakeskusjärjestöjä edustaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka. Hän kirjoittaa blogia konferenssin kulusta. Seuraa Pian blogia SAK:n blogisivustolla.