s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Pitkäjänteisyyttä liikennepoli…

Pitkäjänteisyyttä liikennepolitiikkaan

Työmarkkinajärjestöjen raportti logistiikan vuoropuhelusta

Kilpailukykyiseen liikennepolitiikkaan - raportti logistiikan toimialavuoropuhelusta

(EK:n, SAK:n ja STTK:n yhteinen tiedote) Työmarkkinajärjestöt esittävät siirtymistä pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaan logistiikka-alan kilpailukyvyn ja tulevaisuuden turvaamiseksi. Esitys sisältyy tänään julkistettuun toimialan vuoropuheluraporttiin, jonka valmistelussa ovat olleet mukana EK, SAK ja STTK, alan liitot sekä liikenne- ja viestintäministeriö.

Järjestöjen mukaan toimiva logistinen järjestelmä on kansantalouden kilpailutekijä. Siksi tarvitaan pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa, jolla huolehditaan logistisen järjestelmän kunnosta, riittävästä rahoituksesta ja pitkäjänteisestä suunnittelusta. Järjestöt esittävätkin useita erilaisia toimenpiteitä liikennepolitiikan kehittämiseksi, joista päätös olisi tehtävä seuraavassa hallitusohjelmassa.

Väyläpolitiikkaa olisi seuraavalla hallituskaudella kehitettävä asiaa valmistelleen Vuorian työryhmän esitysten mukaisesti. Työmarkkinajärjestöt esittävät myös tasokorotusta teiden ja ratojen ylläpitoon sekä uusiin investointeihin. Raporttiin sisältyy myös ehdotuksia uusista väylähankkeista, mm. kehärata, länsimetro ja E-18- valtatie.

Työmarkkinajärjestöt pitävät tärkeänä myös suomalaisen merenkulun tulevaisuuden varmistamista siten, että Suomessa otetaan käyttöön samat keinot kuin muissakin EU-maissa – erityisesti tarvitaan kilpailukykyinen tonnistovero, alushankintavarauksen käyttöönotto sekä korjaus nettopalkkajärjestelmään.

Raportissa käsitellään myös tutkimus- ja koulutusasioita sekä ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamista. Esityksiä on tehty myös henkilö- ja työmatkaliikenteen kehittämiseksi sekä logistiikka-alan kestävän kehityksen edistämiseksi.

Myös työmarkkinoiden pelisäännöillä ja niiden kehittämisellä on tärkeä osa kilpailukykyisten ja elinkeinoelämän tarpeita palvelevien logistiikkapalvelujen ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Työmarkkinaosapuolten yhteistyö on tärkeää työn tuottavuuden parantamiseksi sekä vakaiden työpaikkojen ja työhyvinvoinnin turvaamiseksi. Vuoropuhelun yhteydessä kuljetusalalla on alakohtaisesti myös nykyaikaistettu työehtosopimuksia.

Logistiikan toimialavuoropuheluun ovat osallistuneet kaikki logistiikkaketjun toimijoita edustavat työmarkkinajärjestöt. Vuoropuheluraportti on osa valtioneuvoston globalisaatioselvitystä. Vuoropuhelun tarkoituksena on työmarkkinaosapuolten yhteistyöllä selvittää alan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia ja tehdä ehdotuksia tarvittavista toimenpiteistä. Tavoitteena on alan kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaaminen.

Lisätietoja:
– SAK:n lakimies Janne Metsämäki, puh. 040 522 3614
– SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250
– EK:n johtava asiantuntija Raimo Mansukoski, puh. 040 5615 500
– STTK:n järjestöpäällikkö Kauko Passi, puh. 0400 467 892

Liitteenä
– koko raportti pdf-tiedostona (iso tiedosto, laadukas)
– koko raportti pdf-tiedostona (pienempi tiedosto, latautuu nopeasti)