s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n kesäduunaripuhelin palve…

SAK:n kesäduunaripuhelin palvelee taas

Kesäduunari-info 0800 179 279 touko-elokuussa arkisin klo 9-15 - www.sak.fi/kesaduunari

Kesäduunarit saavat tänäkin vuonna työsuhdeneuvontaa SAK:n perustamasta Kesäduunari-neuvontapuhelimesta. Kesätyöntekijöille suunnattu neuvontapuhelin aloittaa päivystyksen keskiviikkona 2.5. numerossa 0800 179 279 ja jatkaa toimintaa elokuun puoliväliin asti. Puhelinpalvelun lisäksi SAK:lla on kesäduunarien neuvontapalvelu myös netissä osoitteessa www.sak.fi/kesaduunari.

SAK on järjestänyt kesäduunarineuvontaa jo kolmena perättäisenä kesänä. Järjestösihteeri Anita Springin mukaan neuvonta on osoittautunut hyvinkin tarpeelliseksi.

– Suomessa on valitettavasti edelleenkin työnantajia, jotka pompottavat kesäduunareita, maksavat sopimuksia alempaa palkkaa, eivät maksa lomakorvauksia ja lisiä tai teettävät ylipitkiä työvuoroja. Myös työsopimusten tekeminen näyttää hiertävän. Esimerkiksi viime kesänä harvemmalle kuin joka toiselle yhteydenottajalle oli tehty kesätyöpaikassa kirjallinen työsopimus. Yleisimmät kesäduunarineuvontaan tulleet kysymykset koskevatkin juuri palkkausta, työaikoja, ylityökorvauksia, koeaikaa, määräaikaisen työsuhteen sitovuutta sekä työsopimuksen ja työehtosopimuksen välisiä eroja, Spring sanoo.

Springin mukaan kesätöitä tehdään usein pienillä työpaikoilla, joilla ei ole luottamusmiestä auttamassa, jos ongelmia ilmenee.

– Kesäduunaripuhelimessa annamme neuvoja kaikille, jotka tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alalla työskentelemistä, ja palveluun voi soittaa myös nimettömänä. Neuvoja ovat parikymppisten kesätyöntekijöiden lisäksi kysyneet myös kesätyöntekijöiden vanhemmat ja lisäksi monet yksityisyrittäjätkin, kertoo SAK:n järjestösihteeri Anita Spring.

Kesäduunaripuhelimeen voi soittaa maanantaista perjantaihin klo 9-15. Puhelimessa autetaan suomen lisäksi myös ruotsiksi ja englanniksi.