s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Parantunut työllisyystilanne e…

Parantunut työllisyystilanne ei näy pitkäaikaistyöttömyyden laskuna

Saana Siekkinen

Yt-neuvottelujen määrä on ollut alkuvuodesta laskussa, mutta irtisanottuja on lähes yhtä paljon kuin viime vuoden alkupuolella. SAK:n tekemän seurannan mukaan tammi-kesäkuussa 2011 irtisanottiin 5 552 työntekijää, kun viime vuonna vastaavana aikana irtisanottiin 5 722 työntekijää. Yt-neuvottelut koskivat alkuvuodesta 17 200 työntekijää. Viime vuonna vastaava luku oli 33 000 työntekijää.

Suurimmat yt-neuvottelu- ja irtisanomisluvut koskivat alkuvuodesta matkapuhelinyhtiö Nokiaa. Irtisanottuja oli alkuvuodesta 500, ja kesäkuussa päättyneissä neuvotteluissa ilmoitettiin vähennystarpeen olevan 1 400 työntekijää. Finnair irtisanoi alkuvuodesta 495 henkilöä ja telakkayhtiö STX 195 työntekijää. Pörssiyrityksissä irtisanomisia oli 4 055 ja muissa yrityksissä 1 497.

Monissa yrityksissä yt-neuvottelut ovat koskeneet satoja työntekijöitä, vaikka varsinainen vähentämistarve onkin pienempi. Esimerkiksi Metsäliitolla neuvottelujen piirissä on 760 henkilöä, Alma Medialla 1 100, Tiedolla 800 henkilöä ja VR:llä 400 henkilöä.

Työllisyystilanteen hidas paraneminen jatkuu, mutta samaan aikaan pitkäaikaistyöttömien määrä on jämähtänyt paikoilleen yli 55 000 henkilöön. Tilanteeseen tuovat epävarmuutta matkapuhelinsektorin ja telakkateollisuuden vaikeudet, jotka heijastuvat monen alihankkijayrityksen työpaikkoihin.

&#;8211 Eduskunnan hyväksymä lisäbudjetti työllisyysmäärärahoihin tuli työttömien kannalta viime hetkellä. Sen myötä työ- ja elinkeinotoimistot saavat loppuvuodeksi voimavaroja työttömien työllistämiseen ja koulutukseen, toteaa SAK:n koulutus- ja työvoima-asioiden päällikkö Saana Siekkinen.

– Hallitusohjelmaan kirjattuja työllisyyspolitiikan toimenpiteitä erityisesti nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistämiseksi sekä osaamisen parantamiseksi on ryhdyttävä toteuttamaan heti. Syksyn budjettiriihessä on varmistettava työllisyyden hoitoon riittävät määrärahat, hän jatkaa.

– Työnantajilta tarvitaan edelleen vastuullista asennetta irtisanomis- ja lomautustilanteissa. Osaavista työntekijöistä kannattaa pitää kiinni tilapäisissä talouden notkahduksissa. Lisäksi irtisanomistilanteissa on tärkeää, että työnantajat tukevat osaltaan työntekijän uudelleen työllistymistä, Siekkinen korostaa.

SAK:n tiedot irtisanomisista ja yt-neuvotteluista perustuvat pörssitiedotteisiin ja muihin julkisiin lähteisiin. SAK:n kokoamat tilastotiedot löytyvät osoitteesta www.sak.fi → tilastot.