s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Huutola: Työntekij…

SAK:n Matti Huutola: Työntekijöille kuuluu osuus talouskasvun hedelmistä

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Kiljavan opistolla

SAK:n valtuusto 25.-26.5.2007

– Vielä muutaman kuukauden voimassa olevaan tupo-ratkaisuun sisältyi maltillinen, vakautta ja kasvua tukeva palkkaratkaisu. Ratkaisun maltillisuudesta huolimatta palkansaajien ostovoiman kasvu on ollut kohtalaista vaikkapa muihin EU-maihin verrattuna, totesi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla tänään.

Huutolan mukaan talouden kasvu ja yritysten vaurastuminen on kuitenkin ollut ennakoitua parempaa. Sen seurauksena yrityksiin on jäänyt varallisuutta, jota on jaettu eri kohteisiin: sijoituksiin ja investointeihin, omistajille ja optioihin oikeutetuille johtajille ennennäkemättömät määrät, mutta palkansaajille vain pieniä roposia. Sen ohella palkansaajien osuus kansantulosta on laskenut entisestään, kun taas kaikkein varakkaimpien suomalaisten varallisuus on kasvanut viimeisten vuosien aikana yli 40 prosenttia.

– Väkisinkin mieleen tulee ajatus, että asetelma työn ja pääoman välillä ei ole aivan tasapainossa. Enkä puhu nyt vain Suomesta. Mielestäni niin Suomessa kuin koko Euroopassa pitää nyt ryhtyä toimiin parempien palkkojen puolesta. Tämä oli yksi keskeisistä teemoista myös aikaisemmin tällä viikolla Espanjan Sevillassa kokoontuneessa Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n edustajakokouksessa, Huutola totesi.

Huutolan mukaan tulonjaon epäsuhta tunnetaan eri puolilla Eurooppaa: tuottavuus nousee, yritysten voitot kasvavat ennätysmäisesti, omistajien ja johtajien tulot nousevat ennennäkemättömiin mittoihin. Samaan aikaan palkkojen kehitys on mitättömän pientä tai täysin olematonta.

– Tämä on tulonjaon oikeudenmukaisuuden näkökulmasta täysin kestämätöntä. Työntekijöille kuuluu reilu osuus kasvun hedelmistä, ei vain yhä uusia riskejä ja taakkoja, joita heille niin usein tunnutaan tarjoavan. Palkansaajien ostovoiman parempi kehitys olisi myös talouden kokonaisuutta ajatellen hyödyksi. Eurooppalaiset korkeatasoiset tuotteet ja palvelut tarvitsevat ostajia, ja valtaosin nämä ostajat ovat tavallisia palkansaajia. Paremmat palkat merkitsevät siksi myös uutta potkua talouskasvuun ja työpaikkojen luomiseen, Huutola muistutti.