s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomen malli työeläketurvan ke…

Suomen malli työeläketurvan kehittämisessä edelleen kestävä

Kuva: Ville Juurikkala

Yhteisymmärrys työeläketurvan sijoitussäännöksien kehittämisestä on osoitus vastuullisuudesta, jolla työmarkkinaosapuolet huolehtivat suomalaisten työeläketurvan kehittämisestä ja kestävästä rahoituksesta. Jälleen kerran nähtiin, että vaikeistakin asioista on mahdollisuus löytää ratkaisut. Suomen malli näytti toimivuutensa: avoimuus, perusteellisuus ja luovuus tuottivat tulosta.

SAK pitää työmarkkinoiden keskusjärjestöjen eläkeneuvotteluryhmän esityksiä eläkelaitosten riskinkantokyvyn maltillisesta vahvistamisesta kannatettavina. Edellytyksenä on kuitenkin, että työeläkelaitosten taloudellista valvontaa ja sen voimavaroja kehitetään.

Suomeen sijoittamisessa neuvotteluryhmä ei tehnyt konkreettisia esityksiä, mutta aihepiiri on huolellisesti kartoitettu. Aivan oikein korostetaan Suomeen sijoittamisen merkitystä työeläkemaksun kehityksen hallinnassa: mitä suurempi palkkasumma, sitä pienemmällä maksuprosentilla saadaan kerätyksi vuosittain eläkkeiden maksuun tarvittavat varat.

Työeläketurvan sijoitusäännösten uudistamista ja työeläkelaitosten hallinnon kehittämistä on valmisteltu samanaikaisesti. Pankinjohtaja Louekoskella on työmarkkinajärjestöjen saaman informaation perusteella hyvät edellytykset tehdä esitykset työeläkelaitosten hallinnon selkeyttämisestä.

Lisätietoja

Sosiaalipoliittinen asiantuntija Kaija Kallinen, puh. 020 774 0154 tai 040 500 2417