s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK uskoo yhteistyön jatkuvan …

SAK uskoo yhteistyön jatkuvan hallituksen kanssa

Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen uskoo kolmikantaan perustuvan yhteistyön jatkuvan uudenkin hallituksen kanssa. Koska vaalien jälkeen sovittuun hallitusohjelmaan tai hallituspohjaan ei ole pääministerin vaihdoksen yhteydessä tehty muutoksia, ei SAK:lla ole syytä uskoa hallituksen yhteistyösuhteiden työmarkkinajärjestöjen kanssa muuttuvan.

Hallitusohjelma on Ihalaisen mukaan talouspoliittiselta peruslinjaltaan varsin hyvä ja siinä korostetaan kolmikantaista toimintalinjaa. Talouden näkymät ovat kuitenkin tällä hetkellä vielä huolestuttavampia kuin Jäätteenmäen hallitusta muodostettaessa ja uutiset irtisanomisista ja lomautuksista ovat jokapäiväistä luettavaa. Ihalaisen mielestä uudella hallituksella onkin nyt kiire ryhtyä toimeen. Vuoden 2004 budjettiriihen tärkeimmät linjaukset on rakennettava kasvua ja työllisyyttä tukevaksi.

SAK on esittänyt, että hallitus ja työmarkkinajärjestöt kokoontuisivat pohtimaan yhdessä vaihtoehtoja lomautuksille ja irtisanomisille mm. koulutuksen ja uudelleensijoittamistoiminnan kautta. Irtisanomissuoja on Suomessa heikko ja irtisanominen työnantajille muita Euroopan maita halvempaa. Irtisanomisturvan parannusten ohella yhteistoimintalaki edellyttää uudistamista, kuten hallitusohjelmassa on sovittu.

Puheenjohtaja Ihalaisen mielestä nyt on olennaista, että hallituksella on työrauha ja että se pystyy keskittämään kaikki voimansa yhteiskunnalle tärkeisiin työllisyyden parantamisen ja talouden kysymyksiin.