s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkka askarruttaa kesäduunari…

Palkka askarruttaa kesäduunari-infoon soittavia

Maksuton kesäduunaripuhelin palvelee numerossa 0800 179 279

SAK:n ja STTK:n Kesäduunari-info on palvellut neuvoa tarvitsevia toukokuusta lähtien. Eniten yhteydenottoja on tullut palvelualalla työskenteleviltä kesätyöntekijöiltä.

– Kysyjiä huolettavat erityisesti palkkaan ja työaikaan liittyvät asiat, kesäduunarineuvoja Anniina Kannelsuo kertoo.

Neuvoja ovat kysyneet alle parikymppisten kesätyöntekijöiden lisäksi kesäduunarien vanhemmat ja pientyönantajat.

– Pientyönantajat ovat tiedustelleet neuvoa palkkoihin ja lomakorvauksiin liittyvissä asioissa. On positiivista, että työnantajatkin ovat itse aktiivisia toimiakseen oikein, Kannelsuo sanoo.

Yhteydenottojen perusteella näyttää siltä, että kesäduunarien oikeudet jäävät helposti toteutumatta. Esimerkiksi palkkaan kuuluvia lisiä ei aina makseta tai töitä teetetään ilman asianmukaisia lepotaukoja. Joillekin nuorille maksetaan vähemmän palkkaa kuin työehtosopimuksessa on määritelty vähimmäispalkaksi.

– Nuorten toivotaan siirtyvän työelämään yhä aikaisemmin. Kielteiset kokemukset ensimmäisessä työpaikassa vaikuttavat kuitenkin varmasti tavalla tai toisella työssä jaksamiseen. Työelämän pelisääntöjen noudattaminen on pitkällä tähtäimellä kaikkien etu, Kannelsuo muistuttaa.

Kesäduunari-infoon on tullut alkukesän aikana yhteydenottoja noin sata. Puhelujen määrä on kuitenkin vähentynyt edellisvuosista. Kannelsuo arvelee sen johtuvan taantumasta. Kaikki halukkaat eivät ole päässeet töihin, ja se näkyy myös kysymyksien määrässä. Huolenaiheet ovat silti samat vuosittain.

Kesäduunari-info palvelee numerossa 0800 179 279 elokuun puoleen väliin saakka maanantaista perjantaihin klo 9&#;821115. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä.

SAK:N Kesäduunari-info on palvellut jo kuuden vuoden ajan. Tänä vuonna mukana on ensimmäistä kertaa myös STTK.