s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lauri Lyly valtionyhtiöistä: P…

Uutinen

Lauri Lyly valtionyhtiöistä: Pelisäännöt selkeytettävä ennen uusia myyntivaltuuksia

Lauri Lyly

SAK:n mielestä valtionyhtiöiden omistajapolitiikkaan tarvitaan selkeitä pelisääntöjä ennen uusia myyntejä tai myyntivaltuuksia. Järjestön puheenjohtajan Lauri Lylyn mukaan on olemassa muitakin keinoja kehittää yhtiöitä kuin luopua valtion omistuksesta.

– Valtionyhtiöiden omistajapolitiikassa on tarpeen korostaa aiempaa enemmän työllisyys- ja elinkeinopoliittisia näkökohtia. Valtio voi omistajana olla mukana myös luomassa uusia kasvun mahdollisuuksia. Joillakin toimialoilla valtion omistajuus voi olla tarpeellista muun muassa yhteiskunnan perusrakenteen tai veronmaksajien edun kannalta, Lyly perustelee SAK:n kantaa.

Hänen mielestään valtion on oltava kärsivällinen omistaja, joka vaatii yhtiöiltä tuottoa pitemmällä aikavälillä. Vastuullisen omistajapolitiikan noudattaminen ei ole ristiriidassa sen kanssa, että myös valtionyhtiöiden pitää olla kannattavia.

– Valtion omistusten myynti taantuma-aikana ei muutenkaan ole järkevää, koska on pelättävissä, että omaisuus menee alehintaan, Lyly sanoo.

Henkilöstöpolitiikassa valtion omistamien yhtiöiden tulee olla esimerkillisiä. Yritysten pitää enemmän harkita myös sitä, onko järkevämpää pitää työpaikat kotimaassa kuin siirtää niitä ulkomaille. Valtio-omistajan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, ovatko yritysten strategiat tältä osin kohdallaan. Tärkeää on sekin, että valtion omistamien yritysten pääkonttorit pysyvät Suomessa, Lyly toteaa.

Hänen mukaansa aika ajoin yhteiskunnan muutosten myötä on tehtävä arvioita siitä, ovatko kaikki valtion omistamat yhtiöt oikeissa ”koreissa” vai tulisiko esimerkiksi joitakin yhtiöitä määrittää uudelleen valtion kannalta strategisen intressin yhtiöiksi.