s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kesäduunareilla riittää kysytt…

Kesäduunareilla riittää kysyttävää helteelläkin

Kesänuuraiden infopuhelin auttaa koko kesän

SAK:n Kesäduunari-infoon on kahden kuukauden aikana tullut reilu 300 työsuhdeasioita koskevaa kyselyä. Pääosa kysymyksistä on esitetty maksuttoman palvelunumeron 0800 179 279 kautta ja loput internet-palvelun välityksellä. Kesäduunaripuhelin ja nettipalvelu olivat ensi kertaa käytössä vuonna 2005.

Tänäkin vuonna yleisimpiä ovat olleet erilaiset palkkaan liittyvät kysymykset. Kesätyöläisiä ovat askarruttaneet muun muassa palkan suuruus, erilaisten korvausten ja lisien määräytyminen sekä kesätyöläisten oikeudet niihin.

– Palvelunumeroon soittajilla saattaa olla tunne, että työsuhteessa ei aivan kaikki ole kunnossa. Monilla pienillä työpaikoilla ei ole luottamusmiestä jolta tarkistaa asioita. Puhelinpalvelusta on ollut paljon apua erityisesti tällaisten työpaikkojen kesätyöläisille. Eniten pinnalla ovat olleet palkkakysymykset mutta niiden taustalta on monesti ilmennyt myös muita työsuhteeseen liittyviä kysymyksiä, sanoo SAK:n nuorisosihteeri Eija Viitanen.

Neuvoja ovat viimevuotiseen tapaan kysyneet kesätyöläisten lisäksi heidän vanhempansa. Tänä vuonna myös työnantajat ovat löytäneet palvelunumeron ja apua on annettu heillekin. Neuvoja saa suomen kielen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi.

– Soittoja on tullut ympäri Suomen hyvinkin erilaisilta aloilta. Kesäduunari-info on suunnattu erityisesti kesätyöntekijöille, mutta olemme neuvoneet kaikkia niitä, jotka tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alalla työskentelemistä. Palveluun voi soittaa myös nimettömänä, kertoo Eija Viitanen.

Eija Viitasen mukaan Kesäduunari-info on osoittautunut hyvin tarpeelliseksi ja sen saama palaute on ollut pelkästään positiivista. Joillakin työpaikoilla on yhden soiton perusteella saatu monen työntekijän työehdot oikeille raiteille.

– Pitää kuitenkin muistaa, että suurin osa kesätöistä sujuu kuten pitääkin ja työelämään tutustumisesta jää hyvä muisto. Meille soitetaan lähinnä ongelmatapauksissa tai oikeaa ammattiliittoa etsittäessä, Eija Viitanen painottaa.

Lisätietoja:

Kesäduunari-info 0800 179 279 touko-elokuussa arkisin klo 9-15
www.sak.fi/kesaduunari
– Nuorisosihteeri Eija Viitanen, puh. 020 774 0204 (vko 28)
– Järjestösihteeri Anita Spring, puh. 020 774 0206 (vko 29 alkaen)