s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n ekonomistit: Pitkäaikais…

SAK:n ekonomistit: Pitkäaikaissäästämisen verotuen laajennus tukisi varakkaita

Pitkäaikaissäästämisen verotuen laajennus hyödyttäisi vain varakkaita.

Hallitus on antamassa esitystä pitkäaikaissäästämisen verotuen laajentamisesta. Hallituksen esitys ulottaisi verotuen eläkevakuutuksien lisäksi myös osakkeisiin, sijoitusrahastoihin sekä pankkitileihin.

SAK:n ekonomistit tyrmäävät ehdotuksen epäoikeudenmukaisena. Uudistuksesta hyötyisivät varakkaimmat, koska yksilöllinen eläkevakuuttaminen on selvästi yleisintä ylimmissä tuloluokissa.

– Hallituksen esityksen toteutuminen tukisi hyväosaisten verosuunnittelua. Pienipalkkaisten ja pätkätyöläisten turvaa tuki ei parantaisi, SAK:n ekonomisti Joonas Rahkola toteaa.

Nykyisessä taloustilanteessa malli lisäksi heikentäisi julkisen talouden tasapainoa entisestään. Verotuen laajentaminen jouduttaisiin käytännössä rahoittamaan velalla. Verovähennysoikeuden laajentaminen myös kaventaisi veropohjaa.

– Esitys on huonosti harkittu, Rahkola kiteyttää. – Nykyisessä taloustilanteessa ei ole syytä tehdä toimia, jotka pahentavat julkisen talouden kestävyysvajetta.

Suomessa on lakisääteinen, kattava työeläketurva ja lähes kaikki palkkatyönä tehty työ on eläkevakuutettua. Lakisääteinen eläketurva on ulotettu myös yrittäjiin.

– Jatkossakin pitäisi keskittyä lakisääteisen työeläketurvan tason ja rahoituksen takaamiseen, ei uusien eriarvoisuutta ja hallintokustannuksia lisäävien järjestelmien rakentamiseen, Rahkola sanoo.

SAK:n jo aiemmin esiintuoma kanta on, että vapaaehtoisten eläkevakuutustuotteiden ja muiden säästämismuotojen neutraali verokohtelu voidaan haluttaessa toteuttaa luopumalla vapaaehtoisten eläkevakuutusten verotuesta. Verohelpotusten muodossa annetulle finanssilaitosten elinkeinotuelle ei ole perusteita.