s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupossa korjauksia myös työttö…

Tupossa korjauksia myös työttömyysturvaan (25.10.2000)

– SAK:n tavoitteena on saada tulopoliittisissa neuvotteluissa korjauksia myös työttömyysturvaan. Valtaosalla ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa saavista päiväraha nousisi ensi vuonna vain reilut kaksi markkaa, kun peruspäivärahan korotus on sentään neljä markkaa. Ansioturvan määräytymissääntöjä onkin muutettava niin, että myös ansioturvaan tulee esitettyä tuntuvampi korotus, sanoi SAK:n apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen Työttömien ihmisoikeuspäivillä Järvenpäässä tänään.

Viialaisen mukaan sopiva tapa tehdä korjaus on poistaa ns. viiden prosentin leikkaussääntö päivärahaetuuksien laskentakaavasta. Tätä koskeva hallituksen säästölakiesitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Valtiontalouden tilan olennainen paraneminen sekä työttömyyden alentuminen puoltavat sitä, että tämä lama-ajan leikkauslaki nyt kumotaan.

– Työttömien halukkuutta ottaa vastaan lyhytaikaisiakin työkeikkoja parantaisi se, että ns. sovitellun päivärahan epäkohdat korjataan. SAK:n tavoitteena tupopöydässä on, että osa-aikatyötä tekeville maksettavaan soviteltuun työttömyyspäivärahaan palautetaan ns. suojaosa, joka ei vaikuta päivärahaa vähentävästi. Samalla on selvitettävä koko sovitellusta päivärahasta luopuminen niin, että jatkossa työssäolopäivistä maksetaan palkka ja työttömyyspäivistä päiväraha täysimääräisesti, Viialainen totesi.

– SAK tähtää myös siihen, että työttömien mahdollisuuksia hakeutua koulutukseen helpotetaan lieventämällä koulutusvakuutuksen toisen vaiheen ehtoja. Koulutus- ja erorahaston työttömille maksamaa aikuiskoulutuslisän käyttöä onkin jatkettava ja tukeen oikeutettujen piiriä laajennettava. Koulutus on varmin tie pois työttömyydestä ja siksi siihen hakeutumista on kaikin tavoin kannustettava, Viialainen painotti.