s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Raamisopimus parantaa työnteki…

Raamisopimus parantaa työntekijän asemaa

Raamisopimus 2011-2013

SAK:n hallitus hyväksyi tänään raamisopimuksesta syntyneen neuvottelutuloksen. Sopimus sisältää mittavia työelämän laadullisia parannuksia ja palkankorotukset kahdelle vuodelle.

– Sopimuksessa on panostettu merkittävästi työelämän kehittämiseen. Ammattitaidon parantamiseksi työntekijät voivat osallistua vuosittain kolmen päivän ajan koulutukseen. Yli 55-vuotiaiden kohdalla näitä päiviä voidaan käyttää myös työkyvyn edistämiseen. Isyysvapaa pitenee kaksi viikkoa. Työsuojelua kehitetään, työttömyysturvaa parannetaan ja yksinkertaistetaan sekä pätkä- ja vuokratyöhön liittyviä epäkohtia korjataan, SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly luettelee.

Raamisopimuksessa on sovittu, että ns. lomakorvausten jaksotus poistetaan eli työsuhteen aikana kertyneet lomakorvaukset eivät enää siirrä työttömyyspäivärahakauden alkamista. Myös soviteltua työttömyyspäivärahaa parannetaan. Uudistukset ovat merkittäviä etenkin määräaikaisissa työsuhteissa työskenteleville.

Sopimus turvaa ostovoimaa

Raamisopimuksessa on sovittu kahdesta palkkakaudesta. Ensimmäisen 13 kuukauden aikana palkat nousevat 2,4 prosenttia ja seuraavan 12 kuukauden aikana 1,9 prosenttia. Sen lisäksi maksetaan 150 euron kertakorvaus, joka nostaa palkkojen kustannusvaikutuksen noin 2,8 prosenttiin. Useilla SAK:laisilla aloilla vaikutus on noin kolme prosenttia.

Kertakorvaus hyödyttää etenkin pienipalkkaisia, jotka saavat nyt suhteessa suurimmat korotukset.

– Nyt saavutettu ratkaisu turvaa ostovoiman oikeudenmukaisella tavalla. Hintojen noususta ovat kärsineet etenkin pienipalkkaiset. Heidän kannaltaan on tärkeää, että ratkaisuun sisältyy kohtuullinen euromääräinen korvaus, Lyly lisää.

Työmarkkinoiden raamiratkaisun pohjalta käynnistetään nyt liittokohtaiset neuvottelut sopimuksen soveltamisesta. Sopimuksen syntyminen edellyttää erittäin laajaa kattavuutta, jota arvioidaan 25. marraskuuta.

<style>table.taulukko#id3559311 { border-left-width: 1px; border-top-width: 1px; border-right-width: 0px; border-bottom-width: 0px;}table.taulukko#id3559311 th { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;}table.taulukko#id3559311 td { border-right-width: 1px; border-bottom-width: 1px; border-left-width: 0px; border-top-width: 0px;} th#id3559311_1 { width: 100%; } td#id3559311_1 { width: 100%; } </style><table class=”taulukko” style=” background-color: #EBEBEB” id=”id3559311″ width=”100%” border=”1″ cellpadding=”5″ cellspacing=”1″>

Näin sovittiin

• Palkkoja korotetaan ensimmäisenä vuonna 2,4 prosenttia ja toisena 1,9 prosenttia.
  • Työntekijät saavat ensimmäisenä sopimusvuonna 150 euron kertakorvauksen.
  • Työntekijät voivat osallistua vuosittain kolmen päivän ajan osaamista lisäävään koulutukseen.
  • Isyysvapaa pitenee kahdella viikolla. Isyysvapaa voidaan käyttää joustavasti, kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta.
  • Työttömyyskorvauksia lykkäävä ns. lomakorvauksen jaksotus poistetaan.
  • Sovitellun työttömyyspäivärahan työaikaraja nostetaan 75 prosentista 80 prosenttiin.
  • Pätkä- ja vuokratyöntekijöiden asemaa parannetaan.

Raamisopimuksen keskeiset kohdat tarkemmin eriteltyinä ja muuta sopimukseen liittyvää aineistoa löytyy osoitteesta www.sak.fi/sopimuskierros.