s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n työvaliokunta: Metsäteol…

Uutinen

SAK:n työvaliokunta: Metsäteollisuuden virhearvio johtamassa vakaviin seurauksiin

Metsäteollisuuden virhearvio johtamassa vakaviin seurauksiin

Paperiteollisuuden sopimuskiista on saanut vakavat mittasuhteet. Työnantajajärjestö Metsäteollisuus ry on ottanut käyttöön ennennäkemättömän kovat keinot ja lähtenyt työsulun avulla ajamaan heikennyksiä paperityöntekijöiden työehtoihin. Julistamalla paperiteollisuuteen kaksiviikkoisen työsulun työnantajat ovat myös ottaneet vapaaehtoisesti kantaakseen pitkästä työsulusta aiheutuvat mittavat taloudelliset tappiot.

Työnantajien julistama kaksiviikkoinen työsulku on vaikutuksiltaan moninkertainen verrattuna Paperiliiton meneillään olevaan kaksipäiväiseen työtaisteluun &#;8211 johon Metsäteollisuus oli jo pitkään pyrkinyt paperityöntekijöitä kaikin keinoin provosoimaan.

Työnantajapuolen toiminta paperin sopimuskiistassa ja sen julistaman työsulun mittasuhteet osoittavat, ettei neuvotteluissa todellisuudessa pyritä sopimukseen, vaan kyseessä on suurempi periaatteellinen kamppailu ammattiyhdistysliikettä ja suomalaista sopimusmallia vastaan.

Metsäteollisuus ry teki syksyn aikana voitavansa, ettei Suomeen olisi lainkaan syntynyt uutta tulopoliittista kokonaisratkaisua. Ratkaisun synnyttyä Metsäteollisuus on jatkanut omalla, muista työnantajista poikkeavalla linjallaan. Metsäteollisuus on pitänyt kiinni rajuista heikennystavoitteistaan ja kieltäytynyt neuvottelemasta palkansaajien tupon mukaisista sopimustavoitteista.

Kaikki voimat tulisi nyt keskittää edellytysten luomiseen valtakunnansovittelijan sovintoesitykselle. Metsäteollisuuden virhearviointi ja työmarkkinahäiriköinti voi johtaa Suomen talouden ja suomalaisyritysten kannalta kohtuuttomiin seurauksiin. Elinkeinoelämän keskusliitto EK on talven ja kevään aikana useaan otteeseen vaatinut SAK:ta suitsimaan jäsenliittojaan. SAK edellyttääkin nyt, että EK jäsenliittoineen ryhtyy toimiin Metsäteollisuuden vastuuttoman ja vaarallisen toiminnan lopettamiseksi.

Lue myös

Paperiteollisuuden lakko alkaa sunnuntai-iltana (14.5.2005)