s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: Palkansaaj…

SAK, STTK ja AKAVA: Palkansaajat liikkeelle eduskuntavaaleissa!

Eduskuntavaalit 16.3.2003.

Maaliskuun eduskuntavaaleissa ratkaistaan Suomen suunta seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Erityisesti hallitusohjelmalla on suuri merkitys meille palkansaajille. Kysymys on ennen kaikkea työllisyydestä toimeentulosta, osaamisesta ja hyvinvoinnista. Palkansaajille on tärkeää, että työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen kesken vallitsee luottamukseen perustuva yhteistyö.

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA ovat kukin esittäneet omat keskeiset yhteiskunnalliset tavoitteensa vuosille 2003-2007. Nostamalla esiin palkansaajille tärkeitä teemoja, järjestöt haluavat antaa eväitä vaaleja edeltävään keskusteluun julkisuudessa, työpaikoilla ja ehdokkaiden kanssa sekä itse hallitusohjelmaneuvotteluihin.

Palkansaajajärjestöt korostavat seuraavalla vaalikaudella työllisyysasteen nostamista ja työn verotuksen alentamista. Tärkeitä teemoja ovat myös työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen, työelämän uudistaminen kolmikantaisesti, hyvinvointipalvelujen turvaaminen sekä panostukset aluepoliittisiin toimiin. Olennaista on palkansaajien aseman parantaminen työmarkkinoilla.

Demokraattisen päätöksenteon kannalta kansalaisten äänestysaktiivisuuden vähentyminen vaali vaalilta on huolestuttavaa. Viime vaaleissa yli 700 000 ammattiliittojen jäsentä jätti äänensä käyttämättä. Mitä useampi palkansaaja luopuu äänioikeudestaan, sen heikommin palkansaajien ääni kuuluu eduskunnan työssä seuraavien neljän vuoden aikana. Eduskuntaan tarvitaan kansanedustajia, jotka ymmärtävät myös palkansaajien asioita.

SAK:n, STTK:n ja AKAVAn puheenjohtajat vetoavat järjestöjensä jäseniin ja työpaikkojen luottamushenkilöihin äänestysaktiivisuuden kasvattamiseksi:
palkansaajien ääni on saatava kuulumaan eduskuntavaaleissa 16.3.2003!

Äänestämällä käytät valtaa – älä anna muiden päättää puolestasi!
SAK:n vaalisivut löytyvät osoitteesta