s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kesäduunaripuhelimesta apua ty…

Kesäduunaripuhelimesta apua työsuhdeviidakkoon

Kesäduunareiden infopuhelin starttaa toukokuussa

Kesäduunarit saavat tänäkin vuonna työsuhdeneuvontaa SAK:n perustamasta Kesäduunari- neuvontapuhelimesta. Kesätyöntekijöille suunnattu neuvontapuhelin aloittaa päivystyksen tiistaina 2.5. numerossa 0800 179 279 ja jatkaa toimintaa elokuun puoliväliin asti.

Puhelinpalvelun lisäksi SAK:lla on kesäduunarien neuvontapalvelu myös netissä osoitteessa www.sak.fi/kesaduunari. Sivuilta löytyy mm. muistilista kesätyössä huomioon otettavista asioista sekä nettilomake, jolla voi myös kysyä neuvoja SAK:n ja liittojen asiantuntijoilta.

SAK:n Kesäduunaripuhelin ja nettipalvelu olivat ensi kertaa käytössä vuonna 2005. Viime kesän aikana puhelimessa ja netissä vastattiin useisiin satoihin työsuhdeasioita koskeviin kyselyihin.

– Kesätöitä tehdään usein pienillä työpaikoilla, joilla ei ole luottamusmiestä auttamassa jos ongelmia ilmenee. Kesäduunaripuhelimessa annamme neuvoja kaikille, jotka tarvitsevat tietoa työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Avun saamiseksi ei vaadita ammattiliiton jäsenyyttä tai SAK:laisella alalla työskentelemistä, ja palveluun voi soittaa myös nimettömänä. Neuvoja ovat parikymppisten kesätyöntekijöiden lisäksi kysyneet myös kesätyöntekijöiden vanhemmat, kertoo SAK:n järjestösihteeri Anita Spring.

Anita Springin mukaan Kesäduunari-infolle on selkeä tarve. Liian usein tietoon tulee tapauksia, joissa nuoret eivät saa asianmukaista palkkaa tai heille ei makseta lomakorvauksia tai lisiä. Kesällä 2005 kysyttiinkin eniten juuri palkoista, työajoista ja erilaisista lisistä. Myös työsopimuksen solmiminen askarrutti.

– Etenkään pienemmissä työpaikoissa kirjallinen työsopimus ei ole itsestäänselvyys. Neuvontapuhelimessa kehotetaan aina laatimaan sopimus kirjallisesti, Spring toteaa.

Kesäduunaripuhelimeen voi soittaa maanantaista perjantaihin klo 9 – 15. Puhelimessa autetaan suomen lisäksi myös ruotsiksi, englanniksi ja viroksi.

Lisätietoja:
Järjestösihteeri Anita Spring, puh. 0400 506 339