s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset AKT haluaa pikaisesti sovun sa…

AKT haluaa pikaisesti sovun satamiin

Ahtaajat ovat maanantaiaamuna pysäyttäneet työt Suomen rahtisatamissa ahtausliike Stevecon aiheuttaman kiistan vuoksi. Matkustajaliikenne toimii normaalisti.

AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen toivoo, että kiista saataisiin nopeasti työntekijöitä tyydyttävään ratkaisuun.

Kiistassa on kysymys vakituisten ahtaajien työsuhdeturvasta, jota työnantaja yksipuolisesti pyrkii heikentämään.

Sopua yritettiin viikonloppuna paikallisissa neuvotteluissa, mutta ne katkesivat sunnuntai-iltana. Neuvotteluja jatketaan valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen johdolla maanantaina puolelta päivin.

Steveco Oy:n sanelupolitiikka aiheutti lakon rahtisatamissa

Kotkan ja Haminan satamissa toimiva Steveco Oy irtisanoi loppukesällä 130 vakituista ahtajaa ja korvasi näiden työpanosta tilapäisellä työvoimalla. Osa irtisanotuista on syksyn kuluessa saanut työtä tai päässyt eläkeputkeen, mutta työnantajan yksipuolisen menettelyn seurauksena noin 30 vakituista ahtaajaa on edelleen työtä vailla.

Kiistaa yritettiin viikonloppuna ratkaista valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen esityksestä paikallisella tasolle. Neuvottelut Kotkassa katkesivat sunnuntai-iltana tuloksettomina.

Kiistassa on kysymys vakinaisten ahtaajien työsuhdeturvasta.

– Todellista tarvetta irtisanomisiin ei ole ollut, AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen huomauttaa.

Työnantajayrityksen menettely rikkoo 30 vuotta voimassa ollutta työehtosopimustulkintaa. Lehikoisen mukaan työnantajan uusi toimintatapa vaarantaa kaikkien 3 500 ahtaajan työsuhdeturvaa.

Puheenjohtaja Kauko Lehikoinen sanoo, että AKT:n ahtaajat ovat valmiita nopeasti sopuun, kunhan löydetään maan kaikkia satamatyöntekijöitä tyydyttävä ratkaisu.