s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Matti Tukiainen: Työmark…

SAK:n Matti Tukiainen: Työmarkkinasovun päättymiseen on varauduttava

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen
Referaatti vappupuheesta
Valkeakoski 1.5.2012 klo 12.30

– Kahdenvälinen yhteistyö työmarkkinajärjestöjen kesken ja kolmikantainen yhteistyö maan hallituksen kanssa näyttävät nyt raamisopimuksen ja työurasopimuksen jälkeen sujuvan hyvin, mutta ei ole syytä kuvitella tilanteen automaattisesti jatkuvan tällaisena itsestään, totesi SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen vappupuheessaan Valkeakoskella.

Hän perustaa käsityksensä kahteen seikkaan. Ensimmäinen on se, että solmituista sopimuksista huolimatta työnantajia edustava EK:n ja sen merkittävimmän jäsenliiton Teknologiateollisuus ry:n suunnasta kuuluu napinaa varsinkin raamisopimusta vastaan.

– Jossain määrin näyttää siltä, että EK lähti raamisopimukseen vain kohteliaisuudesta maan hallitusta kohtaan eikä aidosta uskosta sopimiseen.

Tukiaisen mukaan toinen peruste lievään epäuskoon on se, että se yhteiskunnallinen ajattelutapa, jota puhtaimmillaan edustaa Björn Wahlroos, tuntuu saavan maamme talouseliitin parissa vahvaa kannatusta. Se ilmenee muun muassa suuyritysten johdon ja vastaavien pohjattomana ahneutena ja asenteina ay-liikkeen toimintaa kohtaan.

– Meidän on siis oltava koko ajan valmiina siihenkin, että hyviä tuloksia tuottanut sopimusyhteiskunta ajautuu kriisiin. Varmin tae säilyttää sopimusyhteiskunta on pitää ay-liike yhtenäisenä ja järjestöllisesti vahvana.

– Emme voi luottaa vain taitavaan ja asiantuntevaan neuvottelukykyymme vaan neuvottelujen taustalla on oltava tarvittaessa myös järjestöllistä voimaa. Tärkein tekijä sen takana on korkea järjestäytymisaste. Ay-liikkeen jäsenhankintatyö on siis mitä tärkeintä edunvalvontaa.

Matti Tukiaisen koko puhe