s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK, STTK ja AKAVA: EU:n perus…

Uutinen

SAK, STTK ja AKAVA: EU:n perustuslakiuudistuksen hyvistä tavoitteista pidettävä kiinni

SAK, STTK ja AKAVA

– Euroopan unionin perustuslain hyviä tavoitteita ei pidä romuttaa, vaan on tehtävä päätöksiä, jotka vievät Euroopan integraatiota eteenpäin. Nyt on tärkeätä vakauttaa tilanne perustuslakiuudistuksen ympärillä ja luoda pohjaa kriisistä ulospääsyyn. Perustuslakisopimuksen ratifioinnin jatkamisen suhteen voitaisiin nyt pitää tauko, jotta jäsenvaltioille jää riittävästi aikaa esitellä sen tavoitteita ja sisältöä omille kansalaisilleen, toteavat palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja AKAVA valtioneuvoston EU-ministerivaliokunnalle tänään toimittamassaan kirjeessä.

– Integraation nopean syventymisen ja laajentumisen myötä on syntynyt epävarmuutta EU:n tulevaisuuden suhteen, jota ei pidä jättää huomiotta, vaikka monet epävarmuuden taustalla olevat tekijät eivät suoraan liity valmisteltavaan perustuslaillisen sopimuksen uudistukseen.

– Suomalaiset keskusjärjestöt tukevat Eurooppalaisen ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n pyrkimyksiä viedä perustuslakiuudistuksen tavoitteita eteenpäin, jotta EU:n kehittämisen kannalta tärkeitä asioita ei hukata. EU:n kilpailukykyyn ja työllisyystilanteeseen on saatava parannusta, jotta kansalaisten luottamus integraation hyödyllisyyteen vahvistuu. Kansallisten työmarkkinajärjestöjen ja hallitusten on osaltaan kyettävä poistamaan vastakkainasettelua kilpailukykyisen ja sosiaalisen Euroopan väliltä.

– EAY esittää huippukokoukselle, että EU:ssa valmistellaan laajaa kansalaiskeskustelua EU:n tulevaisuudesta ja sosiaalisen Euroopan tavoitteista. Sen pohjalta voitaisiin perustuslaillisen sopimuksen ratifiointimenettelyn rinnalla rakentaa poliittista ohjelmaa EU:n talouden, työllisyyden ja hyvinvointipolitiikan kehittämiseksi globalisoituvassa toimintaympäristössä.

– Perustuslaillisen sopimuksen ohella huippukokouksessa käsitellään EU:n rahoituskehystä tuleville vuosille. Palkansaajien keskusjärjestöt pitävät tärkeänä, että mahdolliset säästötoimet kohdistuvat tasaisesti kaikkiin menoluokkiin. Erityisen tärkeätä on varmistaa Lissabonin tavoitteiden edellyttämien koulutus-, tutkimus- ja tuotekehitystoimien rahoitus jatkossakin.

• SAK:n kv-osaston johtaja Marjaana Valkonen, puh. 0400 705 136
  • STTK:n kv-päällikkö Risto Kousa, puh. 040 501 6510