s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Väyläsopu tukee työllisyyttä j…

Väyläsopu tukee työllisyyttä ja Suomen pärjäämistä

Matti Viialainen

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Hallituksen avainministerien sopu väylähankkeista on tervetullut, sillä se nopeuttaa useiden välttämättömien tie- ja ratahankkeiden valmistumista. Linjaus tuo myös tarvittavaa pitkäjänteisyyttä väylien rakentamiseen. Tämä on hyvä asia maanrakennusalan työntekijöille ja yrityksille, jotka voivat varautua hankkeisiin nyt pidemmälläkin aikavälillä. Kaikki aikaistetut hankkeet ovat lisäksi perusteltuja liikennemäärien ja alueiden elinkeinoelämän kilpailukyvyn vahvistamisen kannalta.

Mikäli esitys hyväksytään koko hallituksessa ja myös eduskunnassa, kuten on syytä toivoa, tehdään merkittävä panostus Suomen logistisen aseman parantamiseksi ja liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden edistämiseksi. Kyse on tulevaisuusinvestoinneista, eikä mistään halveksittavasta siltarumpupolitiikasta. Monien väylien osalta rakentamispäätökset olisi itse asiassa pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Nyt sovitut investoinnit ovat kansantaloudellisesti kannattavia, eikä niiden rahoitus myöskään vaaranna valtiontalouden tasapainoa. Valtion osakeomistusten myyntituloja on perusteltua käyttää paitsi velan lyhentämiseen ja teknologiapanostuksiin myös infrastruktuurin kohentamiseen. Rakentamispäätösten lisäksi hallituksen on varattava riittävät määrärahat myös väylien kunnossapitoon ja perusparannuksiin, muistuttaa Viialainen.

Lisätietoja:

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250