s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Energia-alan toimialavuoropuhe…

Uutinen

Energia-alan toimialavuoropuhelu: Suomesta tehtävä energia-alalle suotuisa investointiympäristö

Energia-alan toimialavuoropuhelu julkistettiin

Euroopan komissio julkistaa tällä viikolla laajan energiapaketin, jonka tavoitteena on terävöittää EU:n energia- ja ilmastopoliittisia linjauksia vuoteen 2020 asti. Paketin kolme keskeisintä asiaa ovat energian saatavuuden varmistaminen, kilpailukykyisen hinnan turvaaminen ja ilmastonmuutoksen hillintä. Nämä avainsanat ovat olleet lähtökohtia myös energia-alan toimialavuoropuhelulle, joka on syntynyt 12 alla mainitun työmarkkinajärjestön yhteistyön tuloksena osaksi valtioneuvoston globalisaatioraporttia.

Energia-alan toimialavuoropuhelu on laadittu myös tulevaa hallitusohjelmaa silmällä pitäen. Julkaisun viesteillä halutaan vaikuttaa siihen, että Suomesta voidaan aidosti tehdä energia-alalle suotuisa investointiympäristö. Nyt jos koskaan on syytä edistää alan investointeja ja kehittää energia- ja ilmastotekniikkaa ja alan muuta ammattitaitoa sekä koulutusta.

Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää energian tuotantokapasiteetin kasvattamista, jotta meillä on riittävästi energiaa omasta takaa. Samalla on huolehdittava energian tuotannon ja käytön tehokkuudesta ja hyvin toimivasta siirtoverkostosta. Energiakustannusten nousun hillitsemiseksi on etsittävä energian säästökeinoja sekä edistettävä alan kilpailua ja kuluttajien hintatietoisuutta

Suomen energiajärjestelmä perustuu monipuoliseen tuotantopalettiin, jota tarvitsemme vastedeskin. Ilmastosyistä etusijalle on kuitenkin asetettava päästöttömät ja vähäpäästöiset energialähteet. Panostuksia kotimaiseen energiaan on jatkettava ja rohkaistava investoimaan erityisesti yhdistettyyn sähkön ja lämmön tuotantoon sekä kaukolämmitykseen. Myös jätteen energiakäyttöä on edistettävä.

Seuraavan hallitusohjelman on mahdollistettava ydinvoiman lisärakentaminen. Vesivoiman lisäämisestä on tehtävä vesistökohtaiset selvitykset, joilla lisärakentamisen edut ja haitat punnitaan.

Kansainvälisessä ilmastopolitiikassa Suomen haasteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä. Pääkeino tässä on päästökauppa, mutta sen kanssa päällekkäistä ohjausta on karsittava, eikä uusia päästökaupan kaltaisia ohjauskeinoja, kuten jonkin energiamuodon pakko-ostotariffeja tai erilaisia sertifikaatteja, tule ottaa käyttöön. Sähkövero ja kaukolämmön polttoainevero on laskettava niin alas kuin EU:n säädökset sallivat.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, ET, puh. 050 60 772
Apulaisjohtaja Matti Viialainen, SAK, puh. 040 760 6250