s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Huutola: Sijoittajien ah…

SAK:n Huutola: Sijoittajien ahneudella ei näytä olevan rajaa

UPM:n yt-neuvottelut

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Huutolan mukaan UPM:n tänään julkistamissa suunnitelmissa toistuu tuttu kaava. Kannattava liiketoiminta ei riitä, kun sijoittajien ahneudella ei vaikeinakaan aikoina näytä olevan mitään rajaa. Samaan aikaan palkansaajilta vaaditaan malttia ja vastuunkantoa koko kansantaloudesta.

– Yritysten, niiden omistajien ja myös poliittisten päättäjien on hyvä ymmärtää, ettei näin epäoikeudenmukainen asetelma voi jatkua loputtomiin, Huutola painottaa.

Keskeinen ongelma on UPM:nkin kohdalla toistuva päätöksentekotapa, joka on räikeässä ristiriidassa hyvän yhteistoiminnan periaatteiden kanssa.

– UPM esitti tänään valmiin suunnitelman tehtaiden sulkemisineen, vaikka yt-neuvottelut ovat vasta alkamassa. Aito keskustelu myös työntekijöiden ja yhteiskunnan näkökulmasta perustellusta ratkaisusta ei sitä näytä kiinnostaneen.

Nyt on Huutolan mukaan tehtävä kaikki mahdollinen sen hyväksi, että työntekijöiden toimeentulo ja tulevaisuus sekä Kouvolan seudun elinvoimaisuus turvataan.

– Toivottavasti UPM ottaa nyt alkavat keskustelut vakavasti. Tässä tilanteessa sen on oltava valmis todella merkittäviin panostuksiin työpaikkansa menettävien tukemiseksi, Huutola vaatii.