s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laisten äänestysaktiivisuu…

SAK:laisten äänestysaktiivisuus heikentynyt roimasti

TNS Gallup Oy

SAK:n TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan SAK:laisista jäsenistä alle puolet (46 %) on varmoja siitä, että äänestää seuraavissa eduskuntavaaleissa. SAK:laisten äänestysvarmuus on neljässä vuodessa heikentynyt dramaattisesti, peräti 17 prosenttiyksiköllä. Äänestysvarmuuden heikennys on suurempi kuin millään muulla tutkimuksessa tarkastellulla ryhmällä.

Kaikista vastaajista varmoja äänestäjiä on tutkimuksen mukaan 57 %, mikä on seitsemän prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuoden 2006 lokakuussa. Ammatillisesti järjestäytyneistä varmimpia äänestäjiä ovat akavalaiset (81 %). STTK:laisista jäsenistä äänestämään on varmasti menossa 71 %.

Sosioekonomisen aseman mukaan varmimpia äänestämisestään ovat ylemmät ja alemmat toimihenkilöt (73 ja 69 %). Yrittäjistä äänestämään on varmasti menossa 62 %, eläkeläisistä 61 %, työntekijöistä 47 % ja opiskelijoista 43 %.

Ay-liikkeen kampanjointi vaalien alla saa vahvan tuen

TNS Gallupin tutkimuksessa kysyttiin myös kantoja ay-liikkeen rooliin eduskuntavaalien yhteydessä. Kaksi kolmesta vastaajasta (67 %) haluaa, että ay-liike patistaa kansalaisia käyttämään äänioikeutta seuraavissa eduskuntavaaleissa. Osuus on kasvanut neljällä prosenttiyksiköllä vuoden 2006 lokakuusta.

Enemmistö (66 %) vastaajista katsoo, että heidän äänestyspäätökseensä seuraavissa eduskuntavaaleissa vaikuttaa se, miten puolueet toimivat palkansaajien asemaa koskevissa asioissa. Myös tämä osuus on kasvanut jonkin verran vuodesta 2006, jolloin luku oli 61 %.

Valtaosa suomalaisista on sitä mieltä, että ay-liikkeen pitää eduskuntavaalien alla nostaa vaalikeskusteluun palkansaajien kannalta keskeisiä epäkohtia (82 %) ja yrittää vaikuttaa palkansaajamyönteisemmän ilmapiirin vahvistamiseksi yhteiskunnassa (80 %). Selkeä enemmistö kansalaisista soisi ay-liikkeen myös vaikuttavan ehdokkaisiin palkansaajien kannalta tärkeissä asioissa (71 %).

Ainoa asia, joka tutkimuksessa isommin jakaa kansalaisten mielipiteitä, on ay-liikkeen tuki ehdokkaille. Ay-liikkeen tavoitteita ajavan ehdokkaan tukemisen hyväksyy 43 % ja sitä vastustaa 47 % kansalaisista. Mielipiteet ovat muuttuneet vain vähän vuodesta 2006, jolloin vastaavat luvut olivat 44 % ja 51 %.

TNS Gallupin tutkimusaineisto koottiin puhelinhaastatteluina 27.9.&#;82116.10.2010. Haastatteluja tehtiin kaikkiaan 968. Tutkimustulosten virhemarginaali on suurimmillaan noin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Äänestämistutkimuksen yhteenveto (pdf)