s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yhteisöverotus laskee sadoilla…

Uutinen

Yhteisöverotus laskee sadoilla miljoonilla euroilla, mutta yritysmaailman marmatus jatkuu

Lauri Ihalainen

– Yritysmaailman etujärjestöjen välitön reaktio yritysverotusta koskevaan uudistukseen on hämmästyttävä. Veropäätökset tuovat yrityksille verohelpotuksia noin puoli miljardia euroa. Uutisen vastaanotosta voisi kuitenkin päätellä, että yrityksiltä ollaan päinvastoin ottamassa pois. Eniten laskettiin juuri yritysveroa, joka on altis kansainväliselle kilpailulle, totesi SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen Itä-Suomen SAK-päivillä lomakeskus Huhmarissa Polvijärvellä lauantaina.

– Hallitus on nyt tullut vahvasti yrityksiä vastaan ja halunnut parantaa yritysten toimintaedellytyksiä heikossa suhdannetilanteessa ja verokilpailun kiristyessä. Yritysverouudistus parantaa varsinkin pienten ja keskisuurten yritysten toiminta- ja kasvumahdollisuuksia. Lisäksi helpotettiin yritysten sukupolvenvaihdosta.

– Olisi myös suomalaisyrityksille itselleen tärkeää, että niiden etujärjestöt kertoisivat rehdisti, minkä mittaluokan verokevennyksestä nyt todellisuudessa on kyse. On tärkeää, etteivät yritykset järjestöiltään saamansa negatiivisen informaation perusteella päädy vääriin johtopäätöksiä ja paniikkiratkaisuihin.

– Palkansaajien näkökulmasta hallitus on nyt tehnyt yritysten suuntaan niin suuren vastaantulon, että yhteiskunnalla lupa odottaa yrityksiltä entistä suurempaa yhteiskuntavastuuta ja pidättyväisyyttä irtisanomisissa ja lomautuksissa.

– On ilahduttavaa, että SAK:n aloite elinkeinopoliittisesta toimialakohtaisesta yhteistyöstä on saanut myönteisen vastaanoton yhteiskunnassa. Tämä työ on tärkeää saada liikkeelle osana yhteisiä työllisyystalkoita siten, että tuloksia voitaisiin saada aikaan jo ennen ensi syksyn tulokierrosta.

– Nyt olisi kuitenkin myös tärkeää saada nopeasti aikaan ratkaisuja ensi syksyyn ulottuvan suhdannekuopan yli pääsemiseksi. Yritysten vastuuta irtisanomistaan tulisi nopeasti lisätä, jotta yritykset voitaisiin motivoida näkemään välittömien tulosparannustarpeidensa yli ja etsimään irtisanomisilleen muita vaihtoehtoja. Yhteistoimintalain kokonaisuudistushanke on vasta lähdössä liikkeelle. Olisikin tärkeää, että yt-lain välittömiä muutostarpeita ja muita toimia pohtivassa työryhmässä saataisiin nopeasti aikaan ratkaisuja, joilta voitaisiin odottaa vaikutuksia jo kevään aikana. Työelämään tarvitaan uusia välineitä reagoida irtisanomistilanteisiin nopeasti ja ennakoiden.