s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:lle ja jääkiekkoilijoille …

SAK:lle ja jääkiekkoilijoille yhteistyösopimus

Kuva: Hannu Lindroos

Suomen Jääkiekkoilijat ry (SJRY) ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK solmivat yhteistyösopimuksen maanantaina 2. syyskuuta. Yhteistoimintasopimuksella SJRY pyrkii vahvistamaan jäsenistönsä edunvalvontaa. Sopimuksen osana SAK tarjoaa Suomen Jääkiekkoilijat ry:lle asiantuntija-, informaatio- ja tilastopalveluja, oikeudellisia palveluja sekä jäsenetuyhteistyötä. Vastaavanlainen yhteistoimintasopimus SAK:lla on entuudestaan Suomen Journalistiliiton kanssa.

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiaisen mukaan yhteistyö on osoitus järjestäytymisen merkityksen ymmärtämisestä aivan uusilla aloilla.

– Olemme SAK:ssa tästä yhteistyösopimuksesta ylpeitä, mutta tunnemme samalla vastuun myös muista vastaavista ammattiryhmistä. Toivottavasti kiekkoilijoiden aktiivisuus rohkaisee myös muita urheilun parissa työskenteleviä pohtimaan järjestäytymisen merkitystä, Tukiainen toteaa.

Suomen Jääkiekkoilijat ry:llä on noin 610 jäsentä SM-Liigasta, Mestiksestä sekä ulkomaiden sarjoista. Yhdistyksen tavoitteena on ensisijaisesti parantaa pelaajien asemaa työntekijöinä, auttaa kouluttautumisessa sekä huolehtia vakuutus- ja sosiaaliturvasta. SJRY:n hallituksen puheenjohtaja on Pekka Ilmivalta ja toiminnanjohtaja Jarmo Saarela.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n jäseniä ovat 24 teollisuuden, yksityisten palvelualojen, julkisen sektorin ja kuljetusalojen liittoa. Jäseniä näillä liitoilla on yhteensä hiukan yli miljoona. SAK:n uusin jäsenliitto on Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY, joka siirtyi Akavasta SAK:hon viime kesäkuussa.

– Suomen Jääkiekkoilijat ry:n toiminnanjohtaja Jarmo Saarela, puh. 040-546 5017
– SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400-600 099