Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Oppimisvaikeuksiin puututtava …

Uutinen

Oppimisvaikeuksiin puututtava työpaikoilla

Mitä eroa on työntekijällä, jonka näkö on heikentynyt ja työntekijällä, jolla on oppimisvaikeuksia, kysyy SAK:n koulutusasiantuntija Merja Lehmussaari Uusi kulma –blogikirjoituksessaan.

– Toisen ongelma tunnistetaan ja siihen tarvittavaa apuvälinettä, silmälaseja, pidetään luonnollisena asiana. Toisen ongelma taas jää todennäköisesti tunnistamatta ja johtaa moninaisiin vaikeuksiin työssä selviytymisessä, hän vastaa.

Lehmussaaren mukaan ei liene liioittelua sanoa, että jopa noin neljänneksellä SAK:laisista työntekijöistä on tunnistamattomia oppimisvaikeuksia.

– SAK:laisilla on todennäköisesti muita työntekijäryhmiä enemmän vaikeuksia oppimisessa. Vaikeudet ovat jääneet kouluaikana tunnistamatta ja johtaneet vähäiseen koulutukseen, Lehmussaari uskoo.

Apuvälineitä hankkimaan

Tunnistamaton oppimisvaikeus on usein työssä etenemisen este, vaikka työn henkilökohtaistamisella ja mukauttamisella eteneminen olisi täysin mahdollista.

– Muuttuvassa työelämässä useimmat meistä joutuvat työuransa aikana vaihtamaan tehtäviä ja omaksumaan uusia asioita. Oppimisvaikeuksista kärsivälle tämä merkitsee muita useammin rattailta putoamista ja pitkäaikaistyöttömyyttä, kirjoittaa Lehmussaari.

– Olisikin kehitettävä sopivia menetelmiä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen työpaikoilla. Niin työnantajien kuin luottamushenkilöidenkin kykyä tunnistaa ongelmia on lisättävä, ja työpaikoilla on sovittava tarvittavista työnantajaa velvoittavista toimenpiteistä ja hankittavista apuvälineistä.

Vaikutus työurien pituuteen

Lehmussaari muistuttaa, että minimoimalla oppimisvaikeuksien haitat voidaan parantaa työviihtyvyyttä merkittävästi ja pidentää työuria. Samalla parannetaan myös oppimisvaikeuksista kärsivän työntekijän elämänhallintaa.

– Oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan uutta näkemystä paitsi työnantajilta myös ammattiliitoilta, peräänkuuluttaa Lehmussaari.

Kyse on aivan normaaliälyisistä ihmisistä, joiden yhtenä ominaisuutena vain on jonkintasoinen oppimisvaikeus.

– Usein on vielä niin, että oppimisvaikeuksista kärsivä ihminen korvaa osaamisen puutteet tavallista paremmilla käytännön taidoilla. Vaikka käyttöohjeen lukeminen ei onnistukaan, koneen ”sielun” ymmärtäminen sen sijaan on huippuluokkaa.