s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK edellyttää avoimuutta vaal…

SAK edellyttää avoimuutta vaalituen antamisessa

Matti Tukiainen

SAK:n johtaja Matti Tukiainen:

SAK on tähän mennessä ainoana etujärjestönä reilusti ilmoittanut julkisesti tukevansa yhtä presidenttiehdokkaista, presidentti Tarja Halosta, jatkokaudelle. SAK:n valtuusto korosti kannanotossaan Halosen toimintaa arjen asioista välittävänä koko kansan presidenttinä. Kannanottoon ei sisälly päätöstä taloudellisesta tuesta kampanjalle, joskaan se ei sulje sitä poiskaan.

SAK:n tuki on lähinnä toiminnallista, osallistumista Halosen uudelleenvalinnan tueksi muodostuneeseen kansanliikkeeseen. Päätös mahdollisesta taloudellisesta tuesta tehdään erikseen syksyn kuluessa.

SAK:n kannanotto on nostattanut kuohuntaa muiden presidenttiehdokkaiden taustajoukoissa. Niistä on esitetty virheellisiä väitteitä SAK:n rahallisesta tuesta ja hurskasteltu jäsenmaksutulojen verovähennysoikeudella. Tänään Vihreiden puoluesihteeri jopa rinnasti tiedotteessaan jäsenmaksutulot julkisiin varoihin. Julkisia varoja ovat verot ja maksut, joiden maksaminen ei ole vapaaehtoista, toisin kuin esimerkiksi puolueiden tai ammattiliittojen jäsenmaksut. Tämä pitäisi kyllä puoluesihteerinkin tietää.

On myös syytä todeta, että SAK:n varallisuus koostuu vain osittain jäsenmaksuvaroista. Merkittävä osa järjestön toimintakuluista on sijoitustoiminnan tuottoja. Näiden varojen käytöstä päättää demokraattisesti valittu järjestön hallinto.

SAK edellyttääkin, että myös elinkeinoelämän tahot ja etujärjestöt kertovat avoimesti, minkälaista toiminnallista ja taloudellista tukea ne antavat presidenttiehdokkaille eivätkä piiloudu lain tarjoaman nimettömyyden suojiin. On selvää, että esimerkiksi Matti Vanhasen vaaliseminaarista saatu yli 100 000 euron tuotto ei kertynyt yksityisten kansalaisten osallistumismaksuista.