s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:laiset juhlivat vappua ymp…

SAK:laiset juhlivat vappua ympäri Suomen

Vappu otetaan tänä vuonna vastaan yli 90 SAK:laisessa vappujuhlassa ympäri Suomea.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly puhuu tänä vuonna Helsingin Hakaniementorilla. SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan vappupuhe kuullaan Porvoossa.

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen puhuu Valkeakoskella, edunvalvontajohtaja Nikolas Elomaa Raumalla ja kehittämisjohtaja Saana Siekkinen Pietarsaaressa ja Kokkolassa. Muita SAK:laisia puhujia ovat mm. pääekonomisti Olli Koski Tuusulassa, aluetoiminnan päällikkö Teuvo Pernu Ylöjärvellä ja Parkanossa sekä viestintäpäällikkö Reijo Paananen Mäntyharjulla.

SAK:n jäsenliittojen puheenjohtajista Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Ann Selin puhuu Tampereella ja Metallityöväen Liiton puheenjohtaja Riku Aalto Imatralla. Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala puhuu Kouvolassa ja JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta Saarijärvellä. Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL:n puheenjohtaja Vesa Mauriala pitää vappupuheet Pieksämäellä ja Savonlinnassa.

Puhumassa ovat myös JHL:n toimialajohtajat Teija Asara-Laaksonen Porissa ja Kokemäellä sekä Pirjo Mäkinen Mikkelissä, Puuliiton sihteeri Jyrki Alapartanen Jokioisissa sekä TEAMin kehittämispäällikkö Hannu Siltala Outokummussa. Palvelualojen ammattiliiton 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo puhuu Joensuussa ja 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen Oulussa. Metallityöväen Liiton liittosihteeri Matti Mäkelä pitää puheensa Salossa ja Mynämäellä.

Lista SAK:laisista vappujuhlista ja puhujista

Helsingin vappu Hakaniemessä

Helsingin perinteinen työväen vappu alkaa Musiikkitalon viereiseltä Kansalaistorilta kello 11, jolloin juhlakulkue lähtee Hyvinkäänkylän puhallinorkesterin johdolla kohti Hakaniementoria. Juhlan alkutahdit Hakaniemessä soittaa laulu- ja soitinyhtye Koralli ja kansanjuhla alkaa kello 12. SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn lisäksi paikalla on puhumassa kansanedustaja Silvia Modig.

Juhlan juontaa näyttelijä Niko Saarela ja ohjelmasta vastaavat muun muassa Helsingin Jyryn voimistelijat, Jonna Pirttijoki ja Pelle Miljoona United. Työväenlauluja kokoonnutaan perinteisesti laulamaan yhdessä Hakaniemen Paasitorniin kello 14.