Työllistymistä tuettava heti työttömyyden alussa
SAK vaatii työttömille työnhakijoille nykyistä parempia palveluita ja tukea heti työttömyyden alkaessa. Työttömän työllistymissuunnitelman on oltava laadukas ja työnhakijalle yksilöllisesti räätälöity, jotta se edistäisi työllistymistä.
– TE-toimistojen niukkoja resursseja tulisi kohdentaa etenkin alkuvaiheen palveluihin, jottei työttömyys pitkittyisi tuen puutteen vuoksi. Työnhaun tukemisella on kiire, sillä tutkimusten mukaan jo kolme kuukautta jatkunut työttömyys vaikeuttaa työllistymistä, SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen toteaa.
Hän muistuttaa, etteivät työttömien sähköiset palvelut korvaa henkilökohtaista kontaktia työvoimaviranomaiseen.
– Tärkeintä palveluissa on henkilökohtaisuus ja se, että tuessa huomioidaan työntekijän yksilöllinen koulutus- ja työhistoria. Työnhakijoiden taidot käyttää nettiä vaihtelevat, ja siksi osa työttömistä tarvitsee verkkopalveluiden sijaan kontaktia TE-toimiston työntekijään.
Maan hallituksen tulisi SAK:n mielestä sijoittaa aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Työllistämiseen sijoitetut varat palaavat pitkällä aikavälillä takaisin, jos palvelut estävät työttömyyden pitkittymisen.
– Pitkään kasvaneen työttömyyden vuoksi TE-toimistojen resursseja pitäisi pikemminkin kasvattaa kuin heikentää. Valtion tuottavuusohjelmaan liittyneet säästöt ovat verottaneet TE-toimiston henkilöstöä noin tuhannella työntekijällä samalla, kun työttömien määrä on kasvanut sadallatuhannella, Väänänen huomauttaa.
Työmarkkinajärjestöiltä yhteiset linjaukset
TE-toimistojen rooli pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisyssä nostetaan esille myös työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteisissä linjauksissa pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisemiseksi. Yhteinen kannanotto pitkäaikaistyöttömyyden torjumiseksi on luovutettu tällä viikolla työ- ja elinkeinoministeriölle.
Pitkäaikaistyöttömiä, eli yli vuoden työttömänä olleita, on Suomessa jo 113 000. Kaikkiaan työttömiä oli TEM:n Työllisyyskatsauksen mukaan lokakuussa 337 700.