s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Eläkepolitiikka ei ole sanelup…

Eläkepolitiikka ei ole sanelupolitiikkaa

SAK, STTK ja AKAVA

SAK:n, STTK:n ja Akavan mielestä hallituksen luotettavuus sopimuskumppanina sai vakavan kolauksen

Maan hallituksen politiikkariihessä arvioitiin syvenevän talouskriisin haasteita ja poliittisia linjapäätöksiä.

Sen sijaan, että hallitus keskittyisi ajankohtaisen talous- ja työttömyyskriisin hoitamiseen, se päätti yksipuolisesti asteittain nostaa kansalaisten vanhuuseläkeikärajaa 63 vuodesta 65 vuoteen. Palkansaajajärjestöt vastustavat jyrkästi eläkeiän nostamissuunnitelmia ja pitävät pöyristyttävänä sitä, että työeläkkeitä koskevassa ratkaisussa hallitus hylkäsi tulokselliseksi osoittautuneen kolmikantaisen valmistelun. Näin räikeätä irtiottoa kolmikantavalmistelusta ei työeläkeuudistusten historiasta löydy.

Työelämästä on tälläkin hetkellä vaikeuksia selvitä terveenä eläkkeelle nykyisten ikärajojen puitteissa eikä eläkeiän nosto muuta mitään. Työelämää riivaa jatkuva kiire, muutos ja työtehtävien muuttuminen. Työelämää olisi uudistettava laadullisesti ja radikaalisti, jotta työstälähtöikä voisi nousta. Hallituksen linjapaperista ei löydy mitään työelämän laadulliseen kehittämiseen liittyviä uskottavia toimenpide-ehdotuksia.

Palkansaajajärjestöt pitävät kiinni sovituista eläke- ja työttömyysturvaa koskevista uudistuksista eli ns. sosiaalitupon esityksistä. Myös maan hallitus on sitoutunut niihin. Nyt on edettävä näiden uudistusten mukaisesti ja sovitussa aikataulussa; sosiaalitupon avaamiselle ei ole mitään asiallisia perusteita.

Palkansaajien keskuudessa hallituksen uskottavuus luotettavana sopimuskumppanina sai nyt vakavan kolauksen.