s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n Pertti Parmanne: Tupolla…

SAK:n Pertti Parmanne: Tupolla tasoitettava palkkaeroja

Pertti Parmanne

Lääkäriliiton palkkalinjapuheet antavat ammattikunnasta perin ahneen vaikutelman. Lääkäriliitto pitää epäoikeudenmukaisena, jos palkankorotuksia ei määritellä kokonaisuudessaan prosentteina vaan edes osittain euroina ja sentteinä.

Jos palkansaajakeskusjärjestöjen tavoittelema noin 3,8 prosentin kustannusvaikutus toteutettaisiin prosenttikorotuksena, antaisi se 4000 euroa kuussa ansaitsevalle lääkärille 152 euroa kuussa, 2000 euroa kuussa ansaitsevalle keskituloiselle 76 euroa kuussa ja 1000 euroa kuussa ansaitsevalle pienituloiselle enää 38 euroa kuussa.

Uhkana on tuloerojen sekä naisten ja miesten välisen palkkakuilun kasvu. Siksi tarvitaan SAK:n esittämää euromääräistä yleiskorotusta ja tasa-arvoerää.

Akavassa vaikutusvaltaisen Lääkäriliiton yksipuolisesti suurituloisten edunvalvontaan keskittyvä linja antaa viitteitä siitä, miksi esimerkiksi Akavan naisvaltainen Talentia näyttää miettivän keskusjärjestöjäsenyyttään. Järjestelmällinen tuloerojen kasvattaminenko on lääkäriliiton käsitys oikeudenmukaisesta palkkapolitiikasta?

SAK:n tavoitteena on oikeudenmukainen palkkaratkaisu, johon sisältyy euromääräinen yleiskorotus sekä tasa-arvoerä ja prosenttipohjainen liittoerä. Euro- ja senttimääräinen yleiskorotus sekä matalapalkkaisia suosiva tasa-arvoerä turvaavat, että myös pienituloisten ostovoima kasvaa sopimuskaudella, ei ainoastaan suurituloisten. Tasa-arvoerän SAK suuntaisi alan suhteellisen matalapalkkaisuuden oikaisemiseen sekä naisille, joiden palkka ei vastaa tehtävän vaativuutta.

Päinvastoin kuin Lääkäriliitto antaa ymmärtää, juuri tämäntyyppinen palkkaratkaisu hyödyttäisi myös matalapalkkaisia akavalaisia naisia. Sen sijaan kylmä prosenttilinja ei heitä suuremmin lämmittäisi.

SAK toivookin tukea omalle palkankorotusmallilleen kaikilta, jotka oikeasti haluavat parantaa matalapalkkaisten naisten asemaa.

SAK:n tupo-sivut löytyvät osoitteesta
.