s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Palkankorotuksen voitti Jussi …

Palkankorotuksen voitti Jussi Juntto

Jotenkin se tuntuu vakuuttavammalta,  kun sen sanoo miljoona ihmistä yhtä aikaa.

SAK:n Internet-palvelussa tammikuun alusta lähtien pyörinyt kilpailu on päättynyt. Kilpailun pääpalkintona olleen vuoden palkankorotuksen voitti itselleen Jussi Juntto, 20-vuotias opiskelija Porista. Onnittelemme lämpimästi voittajaa!

Kilpailuun saivat osallistua kaikki, jotka kävivät Nuoret ja opiskelijat -sivuilla testaamassa oman työpaikkansa. Vastauksia tuli parin kuukauden aikana yhteensä liki 14 000 kappaletta.

Pääpalkintona ollut vuoden palkankorotus on 1300 euroa (noin 7500 mk) eli 5 % suomalaisen palkansaajan vuosittaisesta keskiansiosta. Palkansaajan keskiansio on noin 2020 euroa (12 000 mk) kuukaudessa.

Viiden prosentin korotus valittiin sen kunniaksi, että ammattiliittojen neuvottelemien työehtosopimusten piirissä olevat työntekijät saavat keskimäärin viisi prosenttia parempaa palkkaa kuin ne, jotka jäävät näiden sopimusten ulkopuolelle. Työehtosopimus on siis iloinen asia!

Työehtosopimusten neuvotteleminen on yksi ammattiliittojen tärkeimpiä tehtäviä. Ammattiliiton jäsenyydestä on kuitenkin sinulle paljon muutakin hyötyä – käy kurkkaamassa sivulla Jäsenliitot > Löydä oma ammattiliittosi. Voit lukea sieltä, miksi juuri sinun kannattaisi liittyä ammattiliittoon. Sivulta löytyy myös hakukone, jonka avulla pääset etsimään itsellesi sopivaa ammattiliittoa.