s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihal…

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen: Merkittävä yhteisymmärrys

– Työmarkkinajärjestöjen saavuttama yhteisymmärrys EU:n itälaajentumisen edellyttämästä toimintalinjasta on historiallinen ja tärkeä asia. EU-jäsenyydestä ja Emu-valmistautumisesta alkanut yhteistyö saa arvokasta jatkoa, toteaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen.

Ihalaisen mukaan unionin itälaajentuminen on toteutettava hallitusti ja se edellyttää siirtymäaikoja mm. työvoiman vapaassa liikkumisessa, kuten EU:n komissio on esittänyt.

– Siirtymäaikojen tulee olla joustavia ja niiden mahdolliseen lyhentämiseen voidaan ottaa kolmikantaisesti kantaa aikanaan, kun nähdään, miten työmarkkinat kehittyvät niin Suomessa kuin uusissa jäsenmaissakin. Tärkeätä on myös järjestöjen yhteisymmärrys siitä, ettei työvoiman liikkuvuudelle asetettuja siirtymäaikoja kierretä palvelumarkkinoiden kautta, Ihalainen korostaa.

Puheenjohtaja Ihalaisen mukaan työmarkkinajärjestöt sitoutuvat yhteisellä kannanotollaan vahvasti siihen, että suomalaisilla työmarkkinoilla toimitaan suomalaisin pelisäännöin. Valvontaa kehittämällä tuleekin varmistaa myös ulkomaalaisille asialliset työehdot.

– Kannanotossa työmarkkinajärjestöt haluavat korostaa myös omaa vastuutaan siitä, että ulkomaalaisia kohdellaan Suomessa tasa-arvoisesti niin työmarkkinoilla kuin koko yhteiskunnassa, Ihalainen painottaa.