s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Satamatyöntekijät seisauttavat…

Satamatyöntekijät seisauttavat työnsä pariksi tunniksi

”Direktiivi vedettävä takaisin”

Suomen satamat osallistuvat tiistaina kahden tunnin työnseisaukseen vastalauseena Euroopan unionin suunnitelmille romuttaa nykyinen laivojen lastaus- ja purkujärjestelmä. Direktiiviesityksen mukaan laivahenkilökunta voisi hoitaa satamissa ahtaajille kuuluvat työt.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n sihteerin Juhani Koivusen mukaan ahtaustoimintojen pakkokilpailuttaminen avaisi tien harmaalle taloudelle ja rikollisuudelle. Samalla myös satamien turvallisuustaso laskisi, kun sinne tulisi toimijoita, joiden ammattitaito ei vastaa vaatimuksia. Hän muistuttaa, että satamien ahtaus on osa toimivaa kuljetusverkostoa, jota ei kannata horjuttaa sallimalla epäpätevän työvoiman pääsy satamiin.

Kahden tunnin työnseisaus hoidetaan aamu- ja iltavuorojen vaihtuessa siten, että aamuvuoro lopettaa työnsä tuntia aikaisemmin ja iltavuoro vastaavasti aloittaa työt tunnin viiveellä. Toimintapäivään osallistuu AKT:sta 3 500 ja kunta-alan ammattiliitosta 600 satamissa työskentelevää jäsentä.

Mielenilmauksella painostetaan komissiota vetämään esityksensä takaisin ja pohtimaan uudelleen koko direktiivin tarpeellisuutta. Vastaava mielenilmaus järjestetään kaikkiaan 13 EU-maassa.

Tie avattaisiin mukavuuslippusatamille

Esityksen mukaan varustamot voisivat käyttää omaa henkilökuntaansa satamapalveluihin aina luotsausta myöten.

Esitys koskee merisatamia, joiden kautta kulkee vähintään kolme miljoonaa tonnia lastia tai vähintään 0,5 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Tällaisia ovat Hamina, Kotka, Helsinki, Turku, Naantali, Rauma, Pori, Vaasa, Kokkola, Maarianhamina ja Eckerö.

Myös satamahallinto joutuisi remonttiin, sillä direktiivin mukaan satamien hallinnoinnista vastaavat eivät saa tarjota palveluja.

Jäsenmaat voisivat rajoittaa kilpailua vain sillä perusteella, että turvallisuus vaarantuu tai satamassa ei ole tilaa usealle toimijalle. Kuitenkin satamien lastinkäsittelyssä tulisi aina toimia useampi kuin yksi yritys kutakin lastiluokkaa kohden.

– Tämä avaa väylän sille, että satamiin tulee muitakin kuin rekisteröityjä, ammattitaitoisia ahtaajia, Koivunen sanoo. Suomessa ahtausyritykset vastaavat siitä, että henkilökunta tuntee perusturvallisuusnormit.

Vapaa kulkeminen satamissa mahdollistuisi direktiivin myötä myös mukavuuslippulaivojen henkilökunnalle, jonka ammattitaidossa ja työehdoissa on todettu vakavia puutteita.

Koivunen sanoo pelkäävänsä, että työehtojen polkeminen johtaisi ennen pitkää mukavuuslippusatamien perustamiseen.

Suomi rikkoisi ILO:n pykälää

Euroopan kuljetustyöväen federaatio on arvostellut direktiivin valmistelua siitä, että ammattiliittoja ei ole kuultu tarpeeksi. Puutteellisesta valmistelusta kielii sekin, että seitsemän EU-maata joutuisi direktiivin myötä rikkomaan kansainvälisen työjärjestön ILO:n 137. pykälää, jonka mukaan satamissa työtä tarjottaessa etusija on vakituisilla satamatyöntekijöillä.

Myös kilpailuun suopeasti suhtautuva Iso-Britannia on asettunut vastustavalle kannalle. Sen mukaan direktiivi romuttaisi tehokkaan purku- ja lastausjärjestelmän, johon on päädytty yritysten välisellä kilpailulla.

UP/Birgitta Suorsa