s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Lisäpanostus työllisyyteen tar…

Lisäpanostus työllisyyteen tarpeellista

SAK:n osastopäällikkö Pertti Parmanne hallituksen budjettiesityksestä:

Budjettiesityksen yleislinja on lievästi elvyttävä, mikä onkin välttämätöntä, kun vienti ei vedä. Aiemmin sovittujen veronkevennysten toteuttaminen, työllisyysmäärärahojen ja ammatilliseen koulutukseen lisäys sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen ja liikenneväylien kehittäminen on myös työllisyyden ylläpitämiseksi perusteltua. Taloustilanteen epävarmuus edellyttää kuitenkin valmiutta lisätoimiin syksyn ja talven aikana, jos työttömyys uhkaa kääntyä nousuun. Hyvinä vuosina kerätyt puskurit ja julkisen talouden ylijäämä antavat tähän myös tarvittaessa mahdollisuuden.

Myönteistä on myös se, että hallitus piti kiinni tuloratkaisun yhteydessä antamistaan sitoumuksista ja esitykset työttömyys- ja eläketurvan leikkauksista torjuttiin. SAK on korostanut, että syksyn aikana on tarpeen ratkoa merkittäviä työttömyys- ja eläketurvan kysymyksiä. Hallituksen tämänpäiväinen linjaus on omiaan vahvistamaan luottamusta siihen, että asioista voidaan yhteisesti sopia.

SAK on erittäin huolissaan siitä, että merenkulun toimintaedellytykset jäivät budjettiriihessä vieläkin avoimeksi. Suomalaiselle merenkululle on taattava samat toimintaedellytykset kuin esimerkiksi Ruotsissa ja muissa kilpailijamaissa. Suomessa on mm. otettava käyttöön tonnistovero. Hallituksen on ymmärrettävä vastuunsa suomalaisen merenkulun kohtalosta.

Liite: Hallituksen esitys vuoden 2002 veroperustemuutoksiksi (pdf)

Osastopäällikkö Pertti Parmanne, puh. 09- 7721310
Apulaisosastopäällikkö Matti Viialainen, puh. 040- 760 6250