s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupon indeksikynnys ei ylittyn…

Tupon indeksikynnys ei ylittynyt

Tulopoliittinen selvitystoimikunta totesi viime maanantaina pidetyssä kokouksessaan, ettei voimassa olevassa tupo-sopimuksessa mainittu indeksikynnys ole ylittynyt. Tupossa sovittiin kynnykseksi 2,6 %. Kuluttajahintaindeksi oli kuitenkin noussut vuoden 2001 tammikuusta joulukuuhun vain 1,9 %.

Indeksikynnyksen alittaminen tarkoittaa, että ensi maaliskuussa voimaan tulevat palkankorotukset maksetaan tupossa sovitun mukaisesti, ilman ylimääräisiä palkankorotuksia inflaation vaikutusten korjaamiseksi.

Tulopoliittinen selvitystoimikunta tarkasteli kokouksessaan myös tupo-sopimuskauden talouskehitystä. Toimikunnan mukaan kokonaistalouden kehitys oli ensimmäisenä sopimusvuotena 2001 selvästi heikompi kuin sopimusta laadittaessa arvioitiin: USA:n laskusuhdanne laajeni nopeasti ympäri maailman ja syyskuun terrori-iskut ja niiden jälkeiset tapahtumat lisäsivät entisestään epävarmuutta ja leikkasivat kysyntää.

Kansainvälinen toimintaympäristö heijastui jyrkästi myös Suomen teollisuuden vientiin ja tuotantoon, ja kasvu jäikin tulopoliittisen selvitystoimikunnan arviossa kotimaisen kysynnän varaan. Kasvun hidastumisesta huolimatta työllisten määrä lisääntyi viime vuonna kuitenkin arviolta 30 000:lla ja työttömyysaste aleni 9,8 %:sta 9,2 %:iin. Selvitystoimikunnan mukaan teollisuuden hintakilpailukyky aleni, mutta kilpailukyky pysyi kuitenkin edelleen selvästi pitkän aikavälin keskivertoa parempana.

Myös tupo-sopimuksen osapuolet kokoontunevat tammikuun aikana arvioimaan taloudellista kehitystä.

Tupo-sopimuksista löytyy lisätietoa kohdasta Edunvalvonta | Sopimuspolitiikka | Tupo-sopimukset. Samasta kohdasta löytyy myös linkki tulopoliittiseen sopimukseen vuosille 2001-2002.

Vastaava ekonomisti Ismo Luimula, puh. (09) 772 1311
Ekonomisti Helena Pentti, puh. (09) 772 1312