s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK mukaan neuvotteluihin tulo…

SAK mukaan neuvotteluihin tuloveromallista (23.10.1999)

– Edellytyksenä työehtosopimusten syntymiselle ammattiliittojen tulisi valtuuttaa SAK käymään neuvotteluja maan hallituksen kanssa tuloveromallista. SAK:n tavoitteleman mallin tulisi tukea työllisyyttä ja työn tekemistä sekä solidaarista ostovoiman kasvua, esitti SAK:n johtaja Pekka Ahmavaara tänään Vasemmistoliiton ay-konferenssissa Tampereella.

– Taloudellinen nousukausi ja työttömyyden vähentäminen ovat sinänsä vähentäneet paineita sosiaaliturvan ja palvelujen leikkaamiselle. Vaarana kuitenkin on, että ensi vuonna syntyy sellainen verohelpotusten ja palkankorotusten kokonaisuus, että sen haittavaikutuksia ryhdytään korjaamaan sosiaaliturvaa ja palveluja leikkaamalla. Jotta näin ei kävisi, tarvitaan sekä tuloverotusta että palkkatasoa koskevia toimenpiteitä, Ahmavaara totesi.

– Jos maan hallitus tällaisiin neuvotteluihin suostuisi, se asettaisi puolestaan verosopimuksen ehdoksi Emu-raameihin sopivan tuottavuuden kasvun ja matalan inflaation huomioonottavan palkankorotuslinjan, Ahmavaara arvelee.

Yhteistyövalmiutta puolin ja toisin.

Sopimusyhteiskunnan lähtökohtana on Ahmavaaran mukaan riittävä yhteistyövalmius työmarkkinapolitiikassa. Työnantajajärjestöjen, TT:n ja PT:n kanssa kulunut tulopolitiikan kausi onkin hänen mielestään sujunut tyydyttävästi.

– Työnantajat ovat luopuneet ”saatanallisista säkeistään” ja ryhtyneet SAK:n liittojakin kuuliaisemmiksi tulopolitiikan kannattajiksi. Tämä asennemuutos johtuu osittain yleisestä ja yhteisestä hyödystä: EU- ja varsinkin EMU-jäsenyys edellyttävät vakautta ja ennakoitavuutta sekä ostovoiman kasvutavoitteisiin perustuvaa hallittua inflaatiota. Osin syynä on tietenkin puhdas oma etu: onhan se mukavaa työnantajan kannalta, kun palkankorotustarpeita kompensoidaan tuloverohelpotuksin eikä pakkoa hyväksyä kalliita sosiaalipoliittisia tai painavia laadullisia ratkaisuja ole ollut. – Kuinka mahtaa olla asian laita, kun tuloveroalennusten tie on kuljettu loppuun tai kun ay-liike alkaa painaa päälle laatuasioissa, Ahmavaara kysyi.

Liittoneuvottelujen käynnistyessä työnantajapuolen sisäinen koordinaatio on Ahmavaaran mukaan perinteiseen tapaan vahvaa. Hänen mielestään se puolestaan edellyttäisi, että palkansaajapuolella pystyttäisiin samaan. Ahmavaaran mielestä olisikin mahdollista, että liitot velvoittaisivat SAK:n käymään TT:n ja PT:n kanssa neuvotteluja esim. yleissitovuuden parantamisesta tai voitto- ja tulospalkkioiden käyttöönoton pelisäännöistä.

Lisätietoja: Pekka Ahmavaara, 0400 – 500760