s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Yleissitovuus on palkansaajan …

Yleissitovuus on palkansaajan perusturva (15.2.2000)

Työsopimuslakikomitean ehdottama uusi työsopimuslaki mahdollistaa tulevien vuosikymmenien aikana suhteellisen tasapainoisen kehityksen työntekijöiden ja työnantajien välisissä suhteissa. Työntekijöiden kannalta keskeisiä uudistuksia ovat vuokratyövoiman vähimmäistyöehdot, oikeusturvan lisääntyminen työntekijöiden irtisanomisissa, työehtosopimusten yleissitovuuden uudet kriteerit ja viranomaismenettelyt sekä epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevien aseman paraneminen.

Työelämän rakennemuutos ja työsuhteiden epätyypillistyminen on johtanut lukuisiin vakaviin ongelmiin. SAK toivookin, että työsopimuslain uudistamisessa työsopimuslakikomitean esitysten mukaisesti edetään nopeasti.

SAK pitää valitettavana, ettei SAK:n toivomaa periaatetta alan edustavimman työehtosopimuksen toteamista yleissitovaksi ole kirjattu työsopimuslakikomitean esitykseen. On kuitenkin arvokasta, että Suomen Yrittäjiä lukuun ottamatta komitea on täysin yksimielinen yleissitovuuden selkiyttämisestä puheenjohtaja Tiitisen kompromissiesityksen pohjalta. SY:tä lukuun ottamatta kaikki komitean jäsenet näkivät välttämättömäksi sellaiset yleissitovuutta koskevat uudistukset, joilla lisätään sekä työntekijöiden että yritysten oikeusturvaa ja -varmuutta.

Suomen Yrittäjien toiminta työsopimuslakikomiteassa oli SAK:lle pettymys. Suomen Yrittäjät on omalla käyttäytymisellään osoittanut, ettei se ole kypsä ratkaisemaan työelämän kiistattomiksi havaittuja ongelmia. Päinvastoin se häiriköivällä käyttäytymisellään pyrkii kokoamaan taakseen ne yrittäjät, jotka eivät suomalaisessa yhteiskunnassa kanna vastuuta työntekijöiden kohtuullisesta turvallisuudesta eivätkä yrityksien välisestä terveestä kilpailusta. Pöyristyttävimmillään SY on vaatiessaan Suomea sitovien ILO:n sopimusten vastaisesti lakisääteisen luottamusmiesjärjestelmän alasajoa.

Ei ole ensimmäinen kerta kun SY pönkittää omaa järjestövaltaansa työelämän uudistusten yhteydessä. Jo SY:n edeltäjä SYKL heräsi aikoinaan lamaannuksestaan kampanjoimaan työsuhdeturvauudistusta vastaan.

Suomen Yrittäjien lähtökohta on lisäksi ollut hankkia järjestäytymättömille työnantajille järjestäytyneiden hankkimat edut ilman niihin liittyviä velvoitteita. Tällaiseen villien työnantajien suosimiseen ei ole mitään perusteita.

Työsopimuslain uudistamisen päälinjoista vallitsee neljä vuotta kestäneen komiteatyöskentelyn jälkeen historiallinen yhteisymmärrys. Onkin kummallista, että Palvelutyönantajat on eriävässä mielipiteessään halunnut puuttua eräisiin kokonaisuuden kannalta mitättömiin asioihin.

Lisätietoja: osastopäällikkö Kirsti Palanko-Laaka, puh. (09) 7721 401 tai 0400 511 026 lakimies Jorma Rusanen, puh. (09) 7721 409 tai 040 548 5661