s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n vappua vietetään yli 70 …

SAK:n vappua vietetään yli 70 paikkakunnalla

Vapun juhlintaa Helsingin Rautatientorilla vuonna 2006. Kuva: Marjut Vainio

SAK:n vappujuhlia järjestetään tänä vuonna jälleen yli 70 paikkakunnalla. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen puhuu tänä vappuna Toijalan torilla klo 11.30 ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Kemijärvellä Taivaantulien aukiolla klo 12.00. Lisäksi SAK:sta vappupuheita pitävät muun muassa johtaja Lauri Lyly Lahdessa, Kouvolassa ja Kuusankoskella sekä johtaja Matti Tukiainen Kotkassa ja Haminassa.

Myös joidenkin SAK:n jäsenliittojen puheenjohtajat puhuvat vapputilaisuuksissa eri puolilla Suomea. Metallityöväen Liiton puheenjohtaja Erkki Vuorenmaa pitää vappupuheen Rovaniemellä ja Auto- ja Kuljetusalojen liiton AKT:n puheenjohtaja Timo Räty Savonlinnassa ja Mikkelissä. Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahosta kuullaan Riihimäellä ja Janakkalassa. Kemianliiton puheenjohtaja Timo Vallittu puolestaan puhuu Hyvinkäällä ja sähköliiton puheenjohtaja Martti Alakoski Seinäjoella.

Helsingin vappu siirtyy taas Hakaniementorille

Helsingin työväen ja vasemmiston vappujuhla järjestetään jälleen Hakaniementorilla. Vappukulkue lähtee liikkeelle klo 11.00 Rautatientorilta. Samaan aikaan alkaa Hakaniemen torilla Anne Nielsenin ja Merja Ikkelän Silkkiä ja chansonia -esitys, jonka jälkeen esiintyy Hyvinkäänkylän puhallinorkesteri. Myynti- ja esittelypöydät avataan jo kello 10.00.

Puhujiksi tulevat kansanedustajat Päivi Lipponen ja Paavo Arhinmäki. Muita esiintyjiä ovat Helsingin Jyryn Leppikset, muusikko Jouni Bäckström ja oopperalaulaja Petri Bäckström. Lopuksi (n. klo 13.15) esiintyy Kengurumeininki -yhtye koko perheen ohjelmalla. Juhlan juontaa näyttelijä Riitta Havukainen.

Hakaniementorin juhlan jälkeen kello 14.00 alkaa työväenlaulujen yhteislaulutilaisuus Helsingin Työväentalon Paasitornin juhlasalissa, Paasivuorenkatu 5. Laulattajina ovat muusikot Jouni ja Petri Bäckström.

Ohessa tarkempi lista SAK:laisen ay-liikkeen vapputapahtumista. Listaa päivitetään netissä, jos siihen tulee muutoksia.