s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK ja Elämäntapaliitto yhteis…

Uutinen

SAK ja Elämäntapaliitto yhteistyöhön päihdehaittojen vähentämiseksi työpaikoilla

SAK ja Elämäntapaliitto yhteistyöhön

SAK ja Elämäntapaliitto ovat käynnistäneet yhteisen työelämän päihdehaittojen vähentämiseen tähtäävän hankkeen. Hanke pyörähtää käyntiin ensi vuoden alussa. Kaikki työmarkkinakeskusjärjestöt ovat hyväksyneet yhteisesti jo aiemmin keväällä periaatteet edistää työelämässä valtioneuvoston Alko-holiohjelmaa 2004&#;82112007.

Hankkeella tähdätään siihen, että tavallisten alkoholinkäyttäjien tietoisuus yleisistä riskeistä lisääntyy. Erityisesti halutaan kertoa suomalaisille tyypillisen rajun kertakäytön riskeistä. Hankkeessa tuotetaan ja välitetään alkoholin tarjoamisen ja käytön vastuullisuuteen liittyvien porukan yhteisten pelisääntöjen käsittelyn malleja. Hankkeessa korostetaan, että alkoholin käytöstä on voitava keskustella ilman leimaamista ja moralisointia.

Alkoholinkäytön omatoimisen tarkkailun ja hallinnan keinoina ja malleina aiotaan käyttää hyväksi Elämäntapaliiton Hauskasti & Hallitusti! -palveluvalikoimaa.

Työpaikan keskeisten toimijoiden kykyä toimia ongelmien ennaltaehkäisyn hyväksi, työpaikkakohtaisia toimintaohjelmia laadittaessa ja erityisesti ongelma- ja hoitoonohjaustilanteissa halutaan lisätä. Hankkeessa valmistetaan työpaikkojen luottamus- ja työsuojeluhenkilöstölle ja henkilöstöhallinnolle päihdeongelmien monipuolinen Nettityökalu, johon kootaan kattava palvelu työelämän päihdeongelmien käsittelyyn.

Hankkeeseen on sitoutunut 15 SAK:laista ammattiliittoa, joissa on yhteensä 894 000 jäsentä.

Elämäntapaliitto on yhteistoiminta- ja kansalaisjärjestö, joka edistää terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia päihdehaittoja ehkäisemällä.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Vertti Kiukas, Elämäntapaliitto,