s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n ensimmäinen Duunari-stip…

SAK:n ensimmäinen Duunari-stipendi kaupanalan opiskelijalle

Duunari-stipendi myönnettiin Mari Heikkilälle

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen luovutti tänään 1 000 euron suuruisen Duunari-stipendin 21-vuotiaalle Mari Heikkilälle. Mari Heikkilä valmistuu tänä keväänä merkonomiksi Valkeakosken ammattiopiston Kaupan ja hallinnon yksiköstä. Ensimmäistä kertaa jaettava Duunari-stipendi myönnetään ammattiin valmistuvalle opiskelijalle, joka on omalla toiminnallaan edistänyt ammatillisen koulutuksen arvostusta. Duunari-stipendi on määrä jakaa jatkossa vuosittain.

Opetusministeriö on nimennyt vuoden 2005 ammattiosaajan teemavuodeksi, jonka aikana tuodaan esille ammatillista koulutusta ja ammattiosaamisen merkitystä yhteistyössä koulutuksen järjestäjien sekä työ- ja elinkeinoelämän kanssa. SAK osallistuu teemavuoteen mm. luovuttamalla Duunari-stipendin yhdelle keväällä 2005 ammattiin valmistuvalle. Samalla halutaan muistuttaa suurta yleisöä siitä, että joka kevät ammatillisista oppilaitoksista ja ammattikorkeakouluista valmistuu tulevaisuuden duunareita, suorittavan työn tekijöitä. Julkisuudessa näkyvät perinteisesti vain valkolakitetut.

Duunari-stipendin kriteereitä määriteltäessä haluttiin opintomenestyksen ohella korostaa myös oppilaskunta-aktiivisuutta. Mari Heikkilä on kiitettävästi sujuneiden opintojensa ohessa toiminut oman oppilaskuntansa puheenjohtajana ja taloudenhoitajana. Hän on esitellyt omaa oppilaitostaan ja ammatillista koulutusta peruskoululaisille. Tämän lisäksi Mari Heikkilä on mukana Ammattiin Opiskelevat SAKKI ry:n toiminnassa.

Tämänvuotisen Duunari-stipendin myötä halutaan kannustaa kaupan ja hallinnon alan koulutuksen kehitystä ja lisätä sen arvostusta. Tilastojen valossa opinnot kaupan ja hallinnon alan ammatillisessa koulutuksessa keskeytetään useammin kuin muilla suurilla aloilla. Työmarkkinoille siirtyessään ammattikorkeakoulun suorittaneet tradenomit kilpailevat samoista töistä toisen asteen suorittaneiden merkonomien kanssa. Kaupanalan koulutus tarvitsee ansaitsemaansa arvostusta kaikilla eri asteilla, valintaraati totesi.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen luovutti stipendin maanantaina Helsingissä.

Lisätietoja:

Tiedottaja Sanna Rytkönen, puhelin 0400 427 111