s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Monilla työpaikoilla esitetään…

Monilla työpaikoilla esitetään tänään haaste työnantajille

Työn puolesta 12.12.2003

Osana 12. joulukuuta järjestettävää palkansaajien yhteistä mielenilmausta työn puolesta esitetään monilla SAK:laisilla työpaikoilla tänään 5.12. työnantajille haaste tai aloite tulla neuvottelupöytään perjantaina 12.12.

Metallityöväen liiton liittovaltuusto päätti 25.11.2003, että alan kaikilla työpaikoilla käydään 12.12. kello 12.00 neuvottelut. Neuvotteluesitys tehdään työnantajille tänään. Metalli edellyttää työnantajilta tarkkoja tietoja tilauskannasta ja realistista arviota kahden seuraavan vuoden markkinanäkymistä. Neuvotteluissa on tarkoitus tarkastella näiden tietojen perusteella, pystytäänkö haasteisiin vastaamaan nykyisellä henkilöstösuunnitelmalla, onko työvoimaa tarpeeksi ja onko ammattitaito riittävä. Lisäksi arvioidaan, millaista osaamista tarvitaan ja miten koulutusta kehitetään niin, että vältytään irtisanomisilta ja parannetaan sekä yrityksen että työntekijöiden muutosturvaa.

Myös monilla palvelualojen ammattiliitto PAMin työpaikoilla esitetään työnantajille tänään haaste työn puolesta. PAM on kehottanut kaikkia liiton jäseniä istumaan yhteisen neuvottelupöydän ääreen 12.12. keskustelemaan yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja henkilöstösuunnitelmasta sekä työtuntien tarpeesta verrattuna niiden nykyiseen määrään.

Haasteita tai neuvotteluesityksiä ovat tänään ilmoittaneet tekevänsä myös ainakin Tekstiili- ja vaatetustyöväen liitto Teva, Sähköalan ammattiliitto, Viestintäalan ammattiliitto sekä Puu- ja erityisalojen liitto. Kunta-alan ammattiliitto KTV ei ole kytkenyt haasteen esittämistä tiettyyn päivämäärään, vaan osalla työpaikoista haaste on jo esitetty, osalla se jää ensi viikkoon. Useimmat SAK:laiset liitot pyrkivät kuitenkin saamaan 12.12. mielenilmauspäivän aikana aikaan keskusteluyhteyden palkansaajien ja yritysjohdon välille.

Palkansaajajärjestöt haluavat päivän avulla nostaa irtisanomiset ja yritysten yhteiskuntavastuun yleiseen keskusteluun. Mielenilmauspäivän avulla halutaan myös haastaa työnantajat keskustelemaan mm. siitä, millä tavoin henkilöstön työsuhteiden turvallisuus varmistetaan, työntekijöiden osaamisesta ja jaksamisesta huolehditaan ja miten työpaikalla voidaan päästä rehteihin pelisääntöihin ja aitoon yhteistoimintaan.

Aamu-uutisten kertomat osingonjakokarkelot ovat esimerkki huonosta yhteiskuntavastuusta. SAK:n johtaja Matti Tukiainen vetoaa vakavasti omistajiin ja yritysjohtoon, ettei osinkojen jaossa hetkellisellä ahneudella vaaranneta yritysten pitkäjänteisen toiminnan edellytyksiä. Nyt on aika panostaa henkilöstöön, sen osaamiseen ja jaksamiseen.

– SAK:n johtaja Matti Tukiainen, 0400 600 099

SAK:n ja liittojen Internet-sivuilta löytyy mm. tietoa siitä, miten eri liitot ovat ilmoittaneet osallistuvansa 12.12. mielenilmauspäivään sekä mielenilmaukseen liittyvää muuta materiaalia.

SAK:n Työn puolesta -sivut