s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Reilu peli, samat säännöt kaik…

Reilu peli, samat säännöt kaikille (17.4.2000)

Työsopimuslain uudistus on ylivoimaisesti tärkein tämän vaalikauden työelämän uudistus. Työsopimuslakia voi pitää eräänlaisena työelämän perustuslakina; määrittäähän se työntekijöiden keskeiset oikeudet ja velvollisuudet työelämässä. Samalla laki turvaa työntekijöille työehtosopimusten vähimmäissuojan työehdoille.

Työsopimuslain uudistusta on odotettu jo pitkään, sillä laki on suuressa määrin vanhentunut työelämän todellisesta kehityksestä. Nykyistä lakia tehtäessä ei esimerkiksi nähty pätkätöiden syntymistä eikä myöskään yrityskauppojen aiheuttamaa epävarmuutta.

Työehtosopimusten yleissitovuuden uudistamisesta on käyty kovin keskustelu. Työehtosopimusten yleissitovuuden periaate on EU:n työmarkkinoilla yleinen. Komitean uudistusehdotukset mahdollistavat osaltaan sitä Lipposen hallituksen ohjelmaan kirjattua periaatetta, että työntekijöiden vähimmäistyöehdot turvataan.

Työehtosopimusten yleissitovuus on paitsi palkansaajan, myös yrittäjän etu – takaahan yleissitovuus yrittäjille samat kilpailuedellytykset. ’Reilu peli ja samat säännöt kaikille’ on oikea periaate niin ihmisten kuin markkinoidenkin kannalta.

Yleissitovuuden ja vähimmäisehtojen merkitys korostuu EU:n itälaajentumisen toteutuessa. Kun Viro, muut Baltian maat ja Puola osallistuvat yhteisiin työmarkkinoihin on Suomeen väistämättä odotettavissa nykyistä suurempi joukko ulkomaalaisia työnhakijoita. Tätä varten Suomessa on oltava selkeät pelisäännöt, joissa työsuhteen vähimmäisehdot turvataan kaikille työntekijöille.

Yleissitovuutta koskevien erimielisyyksien ratkomisen siirtäminen työtuomioistuimeen merkitsee huomattavaa oikeusvarmuuden parantumista. Nyt mahdolliset yleissitovuusriidat saadaan ratkaistua nopeasti ja luotettavasti. Tämä on niin palkansaajan kuin yrittäjänkin etu.

Työsopimuslaki selkiinnyttää pelisääntöjä myös vuokratyövoiman ja määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevien työehdoissa. Jatkossa vuokratyöntekijät saavat työehtosopimuksen suojan työehdoilleen, mistä nyt on jouduttu taistelemaan.

Komiteaesitykset ovat kannattamisen arvoisia, vaikkeivät niissä SAK:n tavoitteet ole täysin toteutuneetkaan. SAK olisi esim. pitänyt yleissitovuusasiassa parhaana ratkaisuna edustavimman sopimuksen mukaan määräytyvää yleissitovuutta, joka onkin muissa EU-maissa yleinen menettely.

On kohtuullista odottaa, että hallitus käyttää nyt hyväksi sitä suurella vaivalla saavutettua laajaa yhteisymmärrystä, joka komiteatyössä syntyi. Onhan Lipposen hallitus työssään korostanut toimivaa yhteistyötä työmarkkinoiden kanssa. Uudistuksen esityksen mukainen ja rakentava eteenpäin vienti antaa osaltaan mahdollisuuksia myös tulorintamalla yhteistyön jatkamiseen.