s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset SAK:n johtaja Matti Tukiainen:…

SAK:n johtaja Matti Tukiainen: Niinistö kieltää puheitaan

Matti Tukiainen

Presidenttiehdokas Sauli Niinistö on tänään paheksunut, että SAK muistutti hänen tavoitteistaan työelämän kysymyksissä ja kiistää joustopuheitaan.

– SAK:n yhtenä tehtävänä on nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun palkansaajia koskevia asioita. Palkansaajille on äänestyspäätöksen kannalta olennaista tietää, mitä ehdokkaat ajattelevat työelämän kehittämisestä ja minkälaiset arvot heidän näkemystensä taustalla ovat. SAK onkin roolinsa mukaisesti halunnut nostaa keskusteluun mm. sen, mitä presidenttiehdokkaat ajattelevat työsopimusturvasta, kolmikantaisesta sopimisen mallista tai työttömyysturvasta, SAK:n johtaja Matti Tukiainen toteaa.

SAK on nostanut esiin, miten ehdokas Niinistö on kokoomuksen puheenjohtajana ja entisenä valtiovarainministerinä tavoitellut työttömien ansioturvan heikentämistä ja yleissitovien työehtosopimusten horjuttamista. Tämä tuli erittäin selväksi työsopimuslain uudistamisen yhteydessä ja asiasta on muistuttanut myös työministeri Tarja Filatov.

– Viimeisessä budjettikeskustelussaan eduskunnassa valtiovarainministeri Niinistö esitti, että työmarkkinoiden joustot eivät tahdo edetä, kun työmarkkinajärjestöt pääsevät sopimaan eduskunnan päätösvaltaan kuuluvista asioista. Niinistö olisi ilmeisesti halunnut korvata Kansainvälisen työjärjestö ILO:n perusoikeuksiin kuuluvan vapaan työehtosopimusoikeuden poliitikkojen päätöksillä, Tukiainen hämmästelee.

Kokoomuksen puheenjohtajana Niinistö esitti myös: &#;8221Lisätyöpaikan voi perustaa työnantajan ja työntekijän keskinäisin sopimuksin niin, että työehtosopimuksista vain palkkaa koskevat määräykset tulevat sovellettavaksi.”

– Niinistön mallissa työntekijää eivät koskisi sopimukset mm. ylitöistä, työaikajärjestelyistä, lepoajoista jne., vaan niistä päättäisi työnantaja. Tämä jos mikä tarkoittaa työelämän joustojen lisäämistä, toteaa Tukiainen.

Myös vaalikirjassaan Niinistö haluaa lisätä joustoja siten, että suomalaiset työmarkkinat joustavat työnantajien hyväksi enemmän kuin Euroopassa yleensä.

Lisätietoja:
johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099