s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Soneran anti vastuullista omis…

Soneran anti vastuullista omistajapolitiikkaa

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Hallituksen päätös osallistua Soneran osakeantiin on oikea toimenpide. Yltiöpäisyydestä johtuneet virheet lähimenneisyydessä on tunnustettava mutta niihin tuijottaminen ei nyt auta, vaan on katsottava eteenpäin ja turvattava arvokasta osaamista edustavan yhtiön tulevaisuus.

Vaikeina aikoina valtion elinkeinopoliittinen rooli korostuu. Hallituksen esitys, jolla Soneran velkaantuneisuus vähenee ja tase vahvistuu, edustaa sitä vastuullista omistajapolitiikkaa, jota nyt tarvitaan. Yhtiön strategia on uuden johdon myötä myös selkiintymässä, mikä näkyy osakekurssissa.

Yhtiö ei ole mikään pohjaton kaivo. Sen perusliiketoiminta on aivan terveellä pohjalla. Soneran menestymisen edellytysten turvaaminen on paitsi yhtiön tuhansien työntekijöiden ja omistajien etu myös selvä kansallinen intressi. Siksi irtopisteiden keräämisen sijasta nyt olisi annettava yhtiölle ja sen henkilöstölle työrauha ja tilaisuus näyttää, että virheistä on opittu ja uusi suunta on ylöspäin.

Vuosaaren sataman lupakysymys käsiteltävä viivyttelemättä

Euroopan komissio on päätynyt siihen, ettei se ota käsiteltäväkseen ympäristöministeriön pyytämää lausuntoa Natura-alueesta Helsingin Vuosaaressa. Komission juridisen osaston valmisteluun perustuva kanta merkitsee, että satamahankkeen vastustajien yritys estää ja jarruttaa Vuosaaren sataman toteutuminen EU:n avulla ei onnistunut. Nyt päätös hankkeen edellyttämästä poikkeusluvasta voidaan tehdään valtioneuvostossa kotimaisten arvioiden pohjalta.

Hallituksen tulisikin nyt käsitellä lupa viivyttelemättä, sillä Vuosaaren satama on merkittävä ja myönteinen hanke sekä pääkaupunkiseudulle että valtakunnallisesti. Vuosaareen sijoitettavan nykyaikaisen sataman avulla voidaan vähentää rahtiliikennettä Helsingin keskustassa ja vapauttaa huomattavia alueita asuntokäyttöön kaupungin ydinkeskustassa. Hanke edistää kestävää kehitystä, koska sen edut sekä ympäristön että ihmisten kannalta ovat selvästi haittoja suuremmat. Raskasta tavaraliikennettä voidaan Vuosaaren avulla ohjata myös nykyistä enemmän rautateille, kunhan tarvittavat liikenneinvestoinnit myös saadaan tehdyksi. Siihen tarvitaan myös valtion sekä Vantaan kaupungin myötävaikutusta.

Apulaisjohtaja Viialainen otti kantaa Vuosaaren satamahankkeeseen esitellessään SAK:n ympäristölinjauksia TT:n ympäristövaliokunnan kokouksessa tänään Helsingin Etelärannassa.

Lisätietoja:

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250