s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Vuokratyölle on laadittava pel…

Vuokratyölle on laadittava pelisäännöt

Kuva: Ville Juurikkala

SAK:n vaatimuslistassa muun muassa vakituinen työsuhde ja takuupalkka

SAK haluaa parantaa vuokratyöntekijöiden asemaa tekemällä vuokratyösuhteesta pääsääntöisesti vakituinen työsuhde. Järjestön kaavailemia parannuksia vuokratyösuhteeseen on pohdittu juuri valmistuneessa raportissa ”Pelisäännöt vuokratyölle”.

SAK esittää, että työntekijöiden aseman parantamiseksi on välttämätöntä

1. parantaa vuokratyöntekijöiden asemaa niin, että vuokratyösuhde on pääsääntöisesti vakituinen työsuhde
  2. laajentaa käyttäjäyrityksen henkilöstön edustajien neuvottelu- ja toimintaoikeuksia
  3. turvata käyttäjäyrityksen henkilöstön asema vuokratyötä käytettäessä
  4. sopia takuupalkasta, mikäli vuokratyöyritys ei pysty tarjoamaan työntekijälleen työtä
  5. nostaa vuokratyöntekijöiden työterveyshuollon taso vähintään käyttäjäyrityksen työntekijöiden tasolle.

SAK:n mukaan vuokratyöntekijöiden työehdot ja erityisesti työsuhdeturva ovat käytännössä hyvin heikkoja. Työsuhteen kesto on riippuvainen käyttäjäyrityksen tilauksesta. Vuokratyön käyttö vaikuttaa merkittävästi myös käyttäjäyrityksen henkilöstön asemaan. Työntekijät on saatettu korvata osittain tai jopa kokonaan vuokratyövoimalla. Tällä tavoin käyttäjäyritykset siirtävät osan työnantajavastuustaan vuokrayrityksille. Vuokratyön käytön voimakas lisääntyminen vääristää työmarkkinoita ja luo epätervettä kilpailua työehtojen kustannuksella.

Työsopimuslaki ei anna riittävästi nykymuodossaan suojaa vuokratyöntekijälle tai käyttäjäyrityksen työntekijöille tilanteissa, joissa vuokratyötä käytetään. Alaa ei myöskään ole riittävästi säännelty työehtosopimuksin, vaan lähinnä on tehty yksittäisiä yrityskohtaisia työehtosopimuksia, SAK toteaa.

Järjestön mielestä vakituinen työsuhde asettaisi vuokratyöntekijät yhdenvertaiseen asemaan suhteessa muihin työntekijäryhmiin riippumatta siitä, kuka on heidän työnantajansa. Vakituisen työsuhteen myötä myös vuokratyöyritys joutuu kantamaan työnantajavastuuta ja noudattamaan muun muassa yhteistoimintalakia vuokratyöntekijöiden osalta kuten muutkin yritykset.

Käyttäjäyrityksen luottamushenkilöillä on SAK:n näkemyksen mukaan vain vähän mahdollisuuksia puuttua vuokratyövoiman käyttöön tai edes neuvotella vuokratyöntekijän työsuhteen epäkohdista. Luottamusmiessopimusten valtuudet ulottuvat yleisesti vain käyttäjäyritykseen eikä ulkopuoliseen työvoimaan. Vain laajentamalla henkilöstön edustajien toimintaoikeuksia he pystyvät valvomaan vuokratyöntekijöiden työsuhteen ehtoja.

Vuonna 2005 vuokratyön käyttö yleistyi aikaisempaa enemmän. Vuoteen 2004 verrattuna vuokratyöntekijöiden määrä kasvoi 58,2 %:lla! Vuokratyövoiman osuus työllisistä on kasvanut vuosituhannen alun noin 2 %:sta vuoteen 2005 mennessä 4,3 %:iin. Alan liikevaihto kasvoi vuodesta 2005 vuoteen 2006 noin 30 %, joten vuokratyön käyttö on edelleen voimakkaassa kasvussa.