s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Neuvottelut vuokratyöstä päätt…

Neuvottelut vuokratyöstä päättyivät umpikujaan

Euroopan Ammatillinen Yhteisjärjestö EAY päätti tällä viikolla lopettaa vuokratyötä Euroopassa koskevat neuvottelut. Neuvotteluja käytiin yhteensä kymmenen kuukautta. Neuvottelujen kariutumisen johdosta EAY pyysi Tukholmassa pidetyssä kokouksessaan EU:n komissiota käynnistämään valmistelut vuokratyötä koskevasta direktiivistä.

Neuvottelut ajautuivat umpikujaan kahdessa asiakysymyksessä. Työnantajat kieltäytyivät hyväksymästä sopimukseen määräystä vuokratyötä tekevien yhtäläisestä kohtelusta. EAY:n mielestä vuokratyön keskeisten työehtojen, palkkaus mukaan luettuna, tulisi määräytyä käyttäjäyrityksen työntekijöihin noudatettavan tason mukaisesti. Työnantajapuolella oli myös haluttomuutta hyväksyä vuokratyön väärinkäyttöä estäviä ehtoja.

Epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevien vähimmäissuojaa on kuitenkin ehditty jo jonkin verran parantaa. Euroopan työmarkkinaosapuolet ovat saaneet aikaan puitesopimukset osa- ja määräaikaisesta työstä. Sopimukset on pantu täytäntöön EU:n direktiivillä. Koska vuokratyötä koskevat neuvottelut kuitenkin epäonnistuivat, jää komission tehtäväksi valmistella uusi vuokratyön vähimmäissuojaa koskeva direktiivi.

EAY:n hallituksen päätös neuvottelujen lopettamisesta ei ollut yksimielinen. Muun muassa pohjoismaiset järjestöt pidättäytyivät äänestyksestä.